Malmö antar Funktionshinderbanans utmaning att praktisera på LSS-boende

Malmö är en av åtta kommuner som hittills antagit en utmaning från Funktionshinderbanan om att skicka ansvarig politiker på praktik på ett LSS-boende.

För andra året cyklar Funktionshinderbanan 80 mil för fler och bättre LSS-hem för personer med särskilda behov. I år utmanar initiativtagaren Robin Berkhuizen landets LSS-ansvariga kommunpolitiker att göra praktik på ett LSS-boende.

Malmö väljer att skicka två politiker på praktik. Carina Nilsson (S), ordförande i Hälsa-,
Vård och Omsorgsnämnden och Nils Karlsson (MP), ordförande i Funktionsstödsnämnden, kommer göra tre dagars praktik var. Carinas praktik genomförs under april och Nils i augusti.

- I Malmö bor nästan 900 personer i ett LSS-boende. Jag ser fram emot att under några dagar få möjlighet att dela vardagen med boende och personal. Att få ta del av utmaningar och glädjeämne, kanske anhörigas upplevelser och fördjupa mig i möjligheterna till delaktighet och inflytande både för boende och personal, naturligtvis med målsättningen att vi kan bli ännu bättre, säger Carina Nilsson

Politikerna kommer även dela med sig av sina lärdomar i Funktionshinderbanans sociala medier under hösten. Åtta kommuner har hittills antagit utmaningen, däribland Gävle, Hudiksvall, Växjö, Örebro och Västerås.

FUB i Malmö

Jeanette Fridh är ordförande för FUB i Malmö som jobbar för personer med utvecklingsstörning.

- Detta är ett bra tillfälle för politikerna att funderar över om de boende som de träffar under sin praktik ges samma förutsättning som andra i samma ålder. Våra medlemmar är idag beroende av personalens bemanning och i vissa fall välvilja för fritidsaktiviteter. Att bli fråntagen möjligheten till ledsagare när man flyttar till ett boende och därmed också en relation som man själv har valt att tillbringa sin fritid med är diskriminerande utifrån rätten att leva sitt liv som alla andra. Vi upplever också att kvaliteten på boenden är väldig ojämn i Malmö så det är bra att två politiker kommer att se olika boenden, säger Jeanette Fridh

Inspiration från Botkyrka

Idén till utmaningen kommer från andra kommuner som skickat sina politiker på praktik för att skapa bättre förståelse för den verklighet de beslutar om. Botkyrka kommun som blev LSS kommun 2016 är ett exempel på detta. Initiativtagaren till Funktionshinderbanan Robin Berkhuizen har även tidigare i år genomfört en veckas praktik på ett LSS-boende i Skåne.

Om Funktionshinderbanan

För andra året i rad cyklar initiativtagaren Robin Berkhuizen 80 mil för fler och bättre LSS-hem. Cykelturen avgår från Stortorget i Gävle den 10 september och avslutas 29 september i Göteborg. Längst vägen intervjuas personer som tycker, tänker och bestämmer i frågan om fler och bättre LSS-bostäder för personer med särskilda behov. Intervjuerna blir till 10 videoavsnitt som kan ses i sociala medier. Se förra årets avsnitt här.