Schyssta arbetskläder röstas fram av LSS-boende när cykelkampanj passerar Borås

För tredje året cyklar Funktionshinderbanan Funktionshinderbanans initiativtagare Robin Berkhuizen på en för fler och bättre LSS-bostäder för personer med funktionsnedsättning. Kampanjen passerar textilstaden Borås den 19 juni och kommer då arrangera en modevisning där personal och hyresgäster på LSS-boende får rösta fram schyssta LSS-bostäder. Syftet är att lyfta frågan om hur anställda som vistas i de boendes privata hem kan flera vara klädda.

Under några veckors tid cyklar initiativtagaren Robin Berkhuizen för tredje året i rad för fler och bättre LSS-bostäder för personer med funktionsnedsättningar på en sk tandem-side-by-side-cykel. I år gör turen från Göteborg till Almedalsveckan i Visby.

Funktionshinderbanan har tidigare lyft frågan om arbetskläder på LSS-bostad eftersom flera kommuner erbjuder medarbetarna sk busaronger, dvs en typ av överdel som används på sjukhus. Busarong syns på bilden. Kläderna används ibland även under utflykter med de boende.

- Det blir fel eftersom de som bor på LSS-bostad inte är sjuka och det är deras privata hem. Jag hade verkligen inte velat ha någon som jobbade i mitt hem var klädd som om jag vore sjuk. Det blir extra fel när kläderna används på utflykt eftersom boende vittnat om att de känner sig särbehandlade och uttittade, säger initiativtagaren Robin Berkhuizen.

Modevisning

Kommunerna ska erbjuda personal på LSS-bostad arbetskläder. Dessa kläder ska uppfylla vissa krav som tex klara 60 graders tvätt. Funktionshinderbanan anordnar nu en modevisning tillsammans med klädesföretaget Hejco för att visa att det finns andra typer av arbetskläder än den sk sjukhus-busarongen. Boende och personal från LSS-bostäder är inbjudna till modevisning och de kommer få chansen att rösta fram ett schysst alternativ.

Brist på LSS-bostäder

I mer än hälften av landets kommuner finns det brist på LSS-bostäder enligt Boverket. Bristen leder till att många personer med funktionsnedsättning får vänta väldigt länge på en lägenhet, men det leder även till att lokaler som inte är anpassade för LSS-verksamhet byggs om till boenden.

Modevisningen i Borås arrangeras på Textile Fashion Centre den 19 juni kl 16.00.