Handikappförbunden anmäler den svenska regeringen till Marknadsdomstolen!

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2009 16:24 CET

Handikappförbundens ordförande Ingemar Färm lämnade i går, den 26 januari, in en anmälan om vilseledande marknadsföring till Marknadsdomstolen. Det är ordet "garanti" som Färm menar används missledande. Regeringen har fattat beslut om två garantier; vårdgaranti och rehabiliteringsgaranti. Men vid en närmare läsning av besluten framgår det att det inte handlar om garantier, utan om ambitioner att uppnå vissa resultat.

- Det allvarliga är att många människor genom marknadsföringen av begreppen vård- och rehabiliteringsgaranti kan lockas att tro att det finns garantier, säger Ingemar Färm. Men regeringen förfogar inte över makten att genomföra "garantierna". Det är landstingens ansvar. Men det finns ingen lag som gör att landstingen måste genomföra vård- eller rehabiliteringsgarantier.

Handikappförbunden är ett samarbetsorgan för 43 rikstäckande handikapporganisationer med drygt 450000 medlemmar. Ordförande Ingemar Färm är på det klara med att marknadsföringslagen inte är tänkt att gälla för marknadsföring av politiska beslut.

- Men vi vill ändå med hänvisning till några paragrafer i marknadsföringslagen be Marknadsdomstolen att pröva lagens tillämplighet gällande de två "garantier" som vi avser.

Kontakt:
Ordförande Ingemar Färm, 0702-32 22 04
ingemar.farm@hso.se

I princip tycker jag det här är helt riktigt!

Man måste vara mycket, mycket noga med hur man använder ord när man har den genomslagskraft som en regering har.

Däremot ska kritiken även riktas mot den föregående regeringen då vi haft tidigare former av vårdgaranti, utan att någon slagit ner på namnet då. I november 2005 beslutade dåvarande regering, socialdemokratisk majoritet, om en nationell vårdgaranti, som man visserligen tidigare bromsat, men som sedan genomfördes. Jag tycker de gjorde lika fel då som den nuvarande regeringen i så fall gör nu. Rätt ska vara rätt.

Hoppas detta leder till ett mer korrekt användande av ord, speciellt när det gäller löften.

Nannie

- Nannie Fredrikson - 2009-02-04 15:48 CET