Europe till Furuvik

Den 4 augusti 2012 intar Europe Furuviks stora scen. De klassas som Sveriges största rockband genom tiderna och det är med´stolthet och ökad puls som Furuvik hälsar bandet välkomna till Furuviks konsertarena.

Som Sveriges största hårdrocksband genom tiderna behöver Europe knappast en närmare beskrivning, men en kortfattad historielektion skulle kunna lyda något i stil med att Joey Tempest som 15-åring träffade John Norum på Folkets park i Upplands-Väsby.

De fann varandra musikaliskt med en gång och det dröjde inte länge förrän de värvat John Leven och Mic Michaeli till sitt nystartade band Force. Force bytte namn till Europe och 1982 vann de Rock-SM. 1983 kom den självbetitlade debuten och 1986 tog de världen med storm med dundersuccén The Final Countdown. 16 miljoner skivor och 1500 gig senare finns fortfarande suget att spela in ny musik och turnera världen över, till alla fans stora glädje. Senast de spelade i Sverige var i december 2009 då de intog Lisebergshallen i Göteborg och Hovet i Stockholm. Det senaste albumet, Last Look Of Eden, gick direkt upp på den svenska försäljningslistans första plats och DN beskrev plattan som
”oemotståndlig classic rock”.

Europe är den andra konserten som är spikad i Furuvik 2012 och känslan inför de bokningar det förs diskussioner kring är att det blir en musiksommar i Furuvik med riktigt drag i, mer rock and roll helt enkelt.

Precis som i fjol ger ett köp av Furuviks säsongskort fri entré till alla Furuviks konserter samt till Scandinavian Country Fair. Dessutom ger kortet fri entré till Gröna Lund med närmare 50 konserter, fri entré till Aquaria och 30 % rabatt på entré till Skara Sommarland och Kolmården. Säsongskortet 2012 kostar 695 kr vuxen och 495 kr barn 3-12 år.

För mer information kontakta:
Erika Rydstrand, marknadschef Furuvik tel:  026 17 73 04 mail erika@furuvik.se.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. En av parkens  uppgifter är att agera folkbildande. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. 2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare.