Nina Tano, vd på Furuvik

Ny rekordsäsong för Furuvik

När Furuviksparken stängde sina portar för sommarsäsongen, den 26 augusti, kunde man räkna in över 329 000 besökare, ett nytt besöksrekord i modern tid, då man slog förra årets rekordsiffror med dryga 25 000 besökare. Dessutom har det aldrig sålts så många säsongskort som i år, ca 20 000 stycken vilket är drygt 3 400 fler än 2017.

När Furuvik öppnade sin säsong i maj 2018 gjorde man det med tre nyheter; en helt ny attraktion, Spökjakten, det nya hotellet Furuvik Havshotell och den nya restaurangen Furuvik Havskrog. När dessutom konsertprogrammet innehöll fler konserter på Stora Scen än någonsin, var förutsättningarna för att lyckas med ytterligare en rekordsäsong goda. Och trots det heta vädret i juli, när många andra nöjesparker såg fallande besökssiffror, går säsongen 2018 till historien som den bästa i modern tid. 2017 års besöksrekord slogs med över 25 000 besökare när man summerade över 329 000 gäster efter stängningsdagen i slutet av augusti (+8 % jämfört med 2017). Dessutom slog man omsättningsrekord (+21 % jämfört med 2017) och sålde fler säsongskort än någonsin (+21 % jämfört med 2017).

Det har varit en helt fantastisk säsong, där vi trots det varma vädret har lyckats locka fler besökare någonsin i modern tid. Jag tror att vår styrka ligger i att vi är en kombinationspark med både bad, djur, tivoli, konserter och boende. Det gör att vi kan leverera fina upplevelser får våra besökare oavsett väderlek. Med en stark sommar i ryggen laddar vi nu om inför vårt första Halloweenfirande i parken som öppnar den 27 oktober, säger Nina Tano, vd på Furuvik.

För mer informationkontakta Nina Tano, VD på Furuvik på telefon 010-708 79 18 eller
e-mail nina.tano@furuvik.se. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/furuvik

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2017 hade Furuvik totalt ca 350 anställda under säsong och gästades av drygt 300 000 besökare.

Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.