Fyndiq noterar rekordförsäljning och når lönsamhet

I somras gjordes en uppdelning av Fyndiq i två delar olika verksamheter. E-handelssajten Fyndiq.se, som nått en mogen fas med omkring 2 miljoner svenska kunder som handlat på marknadsplatsen, är den klart största delen som under 2018 kommer att leverera positivt resultat för helåret. Appen Superbilligt är utvecklingsprojektet som på mycket kort tid lockat 500 000 svenska användare, som bröts ut från Fyndiq då den kräver en annan utvecklingshastighet och finansiering.

Från siffrorna för årets tredje kvartal visar de att lönsamheten i Fyndiq är ännu starkare än förväntat. Under juli till september, då många e-handlare haft problem till följd av det varma vädret, noterar Fyndiq rekordsiffror. Omsättningen landade på 83 miljoner kronor, att jämföra med samma tid i fjol då den var 72 miljoner kronor (rensat från de delar som nu brutits ut).

”Vi ser en enorm styrka i modellen och företaget, som gjorts ännu tydligare efter uppdelningen. Resultatet är till och med bättre än vad jag hoppats på. Vi går mot ett mycket starkt 2018 för Fyndiq.se och lyckas hålla en omsättning på 12 miljoner kronor per anställd på helåret. Samtidigt har vår kundtjänst utvecklats fantastiskt och sänkt sina kostnader med 40 procent samtidigt som kundnöjdheten är kvar på samma höga nivå”, säger Fredrik Norberg, VD och medgrundare på Fyndiq.se.

Uppdelningen av verksamheterna gjordes också för att på sikt hitta nya investerare för att stödja de olika investeringsbehov som finns i respektive företagsresa. Fyndiq fokuserar nu på att förstärka sin svenska och nordiska position ytterligare. För att inleda en sådan process har Fyndiq anlitat ABG Sundal Collier som rådgivare.

Fyndiq är den svenska snabbväxande marknadsplatsen som redan hjälpt över 2 milioner svenskar att fyndshoppa snabbt och enkelt över hela världen. Genom plattformens trygga och kontrollerade kanaler kan svenska, europeiska och internationella butiker nå digitala konsumenter som vill fyndshoppa med ett gott samvete.

Till investerarna i Fyndiq AB hör bland andra Northzone, Industrifonden, Karl-Johan Persson från H&M, Bonnier-familjen och f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.