Rekordsommar för Fyndiq.se

Medan detaljhandelns färska rapporter vittnar om en sommar med katastrofala försäljningssiffror finns det de som gått mot strömmen. Shoppingsajten fyndiq.se har haft en rekordbra sommar. Framför allt tack vare försäljningen av fläktar som tog fart redan i maj och sköt i höjden i juli. Som mest sålde sajten 1 300 fläktar – på en enda dag.

Försäljningen på shoppingsajten fyndiq.se ökade med 15 procent i juli jämfört med samma månad förra året, då fidget spinners fortfarande sålde i stora volymer. En stor förklaring till årets goda försäljning är den stora efterfrågan på fläktar av olika slag.

”När de billigaste fläktarna för 400-500 kronor sålde slut köpte kunderna de dyrare och när det bara fanns fläktar för 3-4 000 kronor kvar, så gick även de åt”, berättar Fredrik Norberg, vd för Fyndiq AB.

Totalt under juli månad sålde Fyndiq fler än 10 000 fläktar.

”Det är inte utan att man blir lite stolt över affärsmodellen. Just i tider när det blir tufft för stora delar av handeln levererar vår skalbarhet. De produkter som trendar för stunden kan vi sälja nästan hur mycket som helst av, och då lever vi och våra handlare på det fastän annan försäljning går ned. Och eftersom allt är automatiserat så lyckas vi slå försäljningsrekord när kontoret är på semester”, säger Fredrik Norberg.

Fredrik Norberg är en av grundarna till Fyndiq AB och tog nyligen över som vd för Fyndiq AB, samtidigt som tidigare vd:n och medgrundaren Dinesh Nayar tog över vd:skapet för Fyndiqs dotterbolag, YDB Technologies, som driver appen Fyndiq Superbilligt.

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Norgberg, vd Fyndiq
fredrik.norberg@fyndiq.com

• detaljhandel
  • fredrik norberg
  • fläktar
  • rekord

Fyndiq är den svenska snabbväxande marknadsplatsen som redan hjälpt över 2 milioner svenskar att fyndshoppa snabbt och enkelt över hela världen. Genom plattformens trygga och kontrollerade kanaler kan svenska, europeiska och internationella butiker nå digitala konsumenter som vill fyndshoppa med ett gott samvete.

Till investerarna i Fyndiq AB hör bland andra Northzone, Industrifonden, Karl-Johan Persson från H&M, Bonnier-familjen och f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.