Västflygs ägare, styrelse och VD

Klart för återstart av reguljärflyg mellan Trollhättan-Vänersborg och Bromma

Nybildade flygföretaget Västflyg AB återstartar det reguljära flyget mellan Trollhättan-Vänersborgs flygplats och Bromma. Ägare till bolaget är tre välkända entreprenörer med förankring i regionens näringsliv och breda engagemang i ett stort antal branscher. Preliminär återstart för flygtrafiken är den 7 mars 2022.

– När trafiken är i full gång blir det 14 avgångar till Bromma från söndag till fredag och lika många turer tillbaka, säger Västflygs vd, Jenny Iodlovsky Norrby.

– Vi kommer att flyga med egna svenska besättningar och en Saab 340 med plats för 33 passagerare.

Jenny Iodlovsky Norrby betonar vikten av att Västflygs ägare och styrelse är starkt förankrade i regionen.

- De har hjärta och intresse för vår del av Sverige. De vill bidra till att öka regionens attraktivitet ytterligare genom snabba och bra flygförbindelser med Stockholm i ett första läge, och eventuellt med andra destinationer framöver.

Västflygs tre ägare är:

Svante Andersson med bakgrund i västra Skaraborg och ägare till Stenhaga Invest.

Per Arwidsson, uppväxt i Hällevadsholm och ägare till Arwidsro

Carl Silfverschiöld, ägare till Koberg Förvaltning AB med flera bolag.

– Tillsammans representerar de en mängd branscher. De har omfattande nätverk och en tro på framtiden för flyget i vår region. Det är väldigt betydelsefullt, anser Jenny Iodlovsky Norrby.

– Även om digitala möten blivit allt vanligare, finns behov av att träffas fysiskt. För att göra fler fysiska möten möjliga krävs effektiva förbindelser. Tåget är bra, men resan tur och retur med flyg, från Trollhättan-Vänersborg till centrala Stockholm, går nästan fyra gånger snabbare. Det gör arbetslivet mer hållbart för dem i Västsverige som ofta reser till Stockholm och för stockholmare som pendlar till oss.

– Västflygs tidtabell är anpassad för att alla i vår region ska kunna resa Stockholm tur och retur över dagen, och omvänt.

Tidsvinsterna jämfört med flyg från Landvetter blir också avsevärda. Här är några exempel (gäller enkelresa, eventuella köer/trafikstörningar i Göteborg inte medräknade):

• Från Strömstad och Lysekil, tidsvinst drygt en timma.
  • Från Lidköping och Grästorp, tidsvinst cirka en och en halv timma.
  • Från Stenungsund, tidsvinst drygt en halvtimma.

För hela Bohuslän och västra Skaraborg är Trollhättan-Vänersborgs flygplats den mest tidseffektiva för resor till och från Stockholm-Bromma. Hanteringen på flygplatsen är snabb och smidig och parkeringen gratis.

I Västflyg AB finns en uttalad inriktning att vara aktiv i den stegvisa omställningen mot fossilfri flygtrafik. Inledningsvis genom att tanka en högre andel biojetbränsle än vad reduktionsplikten kräver. I förlängningen finns el- eller vätgasdrivna flygplan.

På Trollhättan-Vänersborgs flygplats välkomnar man Västflyg.

– Att äntligen få starta om den reguljära trafiken har varit efterlängtat, säger Anna Råhnängen, vd för Fyrstads Flygplats AB.

– Det finns ett jättestort behov av flygresor och jag hoppas verkligen att resenärerna sluter upp bakom det nya regionalt ägda Västflyg. Nu får vi resmöjligheterna tillbaka. Samtidigt är vi med på flygets omställning här hos oss.

Trollhättan Vänersborg Flygplats

Vår flygplats har sedan 1970-talet varit en viktig knutpunkt för resandet inom området. Terminalbyggnaden erbjuder både mat- och konferensmöjligheter. På flygplatsen hittar du vårt café där vi serverar lunch, lättare rätter, smörgåsar, godis och glass. Vår punktlighet är, näst efter säkerheten vår viktigaste prioritering. Vi arbetar ständigt med att minimera riskerna för förseningar.

Anna Råhnängen

Presskontakt Flygplatschef/VD 0739-55 49 11