Korttidspermitteringar men fortsatt öppet på Trollhättan Vänersborgs flygplats

Korttidspermitteringar men fortsatt öppet på Trollhättan Vänersborgs flygplats

Personalen på Trollhättan Vänersborgs flygplats korttidspermitteras ner till tjänstgöringar på 40 eller 60 procent från den 1 maj. Korttidsarbetet är en konsekvens av Coronasmittan och gäller i ett första skede under sex månader.

Smittspridningen har i princip stängt ner inrikesflyget. Trots bortfallet av den kommersiella linjen till Bromma, håller Trollhättan Vänersborgs flygplats öppet. Detta för att trygga livsviktiga samhällsfunktioner som bland annat ambulansflyg, brandflyg, polishelikoptrar och reservflygplats för Försvaret.

– Initialt bantade vi kostnader genom att säga upp visstids- och timanställda, genom att bevilja tjänstledigheter och liknande, säger Paul Åkerlund (S) som är styrelseordförande i Fyrstads Flygplats AB.

– Nu har vi fått klartecken att regeringens stöd till korttidspermitteringar gäller även för oss och därför tar vi vara på den möjligheten. Vissa av våra anställda får arbetstiden förkortad med 40 procent och andra med 60, beroende på arbetsuppgifter. Förändringen gäller med start 1 maj och sex månader framåt.

Det statliga stödet vid korttidsarbete minskar bolagets personalkostnader med drygt hälften vid permitteringar på 60 procent. För den anställde minskar lönen i det fallet med 6 procent.

Paul Åkerlund betonar vikten av att verksamheten på flygplatsen kan hållas igång utan avbrott och för det behövs kompetent personal.

– Vi vill säkerställa goda förutsättningar för att snabbt få igång direktflyget till Stockholm igen när Coronasmittan släpper sitt grepp, säger Paul Åkerlund.

– Flygförbindelsen till Stockholm har stor betydelse för näringslivet i vår region. Vi har också sett att de första årens försök med charterflyg i semestertider har slagit väl ut. Tillsammans med flygplatsens samhällsviktiga funktioner formar detta en god grund för flygplatsens framtid och utveckling.

Trollhättan Vänersborg Flygplats

Vår flygplats har sedan 1970-talet varit en viktig knutpunkt för resandet inom området. Terminalbyggnaden erbjuder både mat- och konferensmöjligheter. På flygplatsen hittar du vårt café där vi serverar lunch, lättare rätter, smörgåsar, godis och glass. Vår punktlighet är, näst efter säkerheten vår viktigaste prioritering. Vi arbetar ständigt med att minimera riskerna för förseningar.

Paul Åkerlund

Presskontakt Ordförande Fyrstads Flygplats AB 0520-49 76 46