Första spadtaget som möjliggör fler biogasbussar

Onsdagen den 8 juni tog Gästrike Ekogas det första spadtaget på den nya biogasanläggningen i Forsbacka, Forsbacka Biogas. En biogasanläggning som ska möjliggöra en renare stadsmiljö med hjälp av det matavfall som samlas in från hushållen runt om i regionen.

Gästrike Ekogas styrelse samlades onsdagen den 8 juni för att ta det första spadtaget till regionens framtida biogasanläggning som enligt plan ska stå klar våren 2017. Anläggningen kommer öka den lokalt producerade biogasen med 400%.

”Den här biogasanläggningen gör att de 15 biogasbussar vi har idag kommer bli helt fossilfria. Den möjliggör faktiskt så mycket som en tredubbling av biogasbussar i framtiden hos oss på X-trafik till sammanlagt 50-60 st”, säger Andreas Eriksson, Trafikutvecklingschef på X-trafik.

Till sin hjälp kommer Gästrike Ekogas ha allt det matavfall som samlas in från hushållen

”Varje kg matavfall som samlas in ersätter 0,15 liter bensin/diesel. Det innebär att det är alla vi tillsammans som hjälps åt för att skapa en renare stadsmiljö åt oss själva.” säger Gästrike återvinnares förbundsdirektör Thomas Nylund.

Under själva byggtiden kommer allt matavfall transporteras för biologisk behandling till Tekniska verken i Linköpings biogasanläggning.

För vidare information kontakta:

Jonas I Stenfelt, Verksamhetsansvarig, 0708 23 31 62, jonas.stenfelt@gavle.se