Jerzy Klimovics, Tomasz Wasik och Joanna Szepelak-Frydrych leder expertteamet vid GAEU Consulting Horizon Europe Centre of Excellence.

EIC Accelerator: 87 miljoner kronor till GAEU Consultings kunder

Vid den senaste beslutsomgången inom EIC Accelerator, det mest eftertraktade EU-bidraget för innovativa startups, tog sig två av GAEU Consultings kunder in bland de få utvalda vinnarna i det hårt konkurrensutsatta finansieringsprogrammet.

Qlucore, en pionjär inom utveckling av diagnostisk programvara för cancer, beviljades ett bidrag om 2,5 miljoner euro. Compular beviljades ett finansieringspaket värt hela 5,3 miljoner euro i s k blended finance (bidrag + equity) för ett projekt syftande till att digitalisera materialutveckling.

Carl-Johan Ivarsson, VD för Qlucore, kommenterar:

"Vi är tydligt i framkant av RNA-seq-baserad modern klinisk diagnostik och med finansieringen kommer vi att utveckla lösningar både för akut myeloisk leukemi (AML) och blåscancer med målet att främja personlig cancerbehandling.

”Att arbeta med GAEU har varit en mycket positiv upplevelse. Vi vill uttrycka vår uppskattning för den experthjälp och vägledning som tillhandahållits av GAEU Consulting vid framtagandet av vår ansökan inom EIC Accelerator. Teamet på GAEU besitter en hög kompetensnivå i att navigera oss igenom denna process. De erbjuder avgörande feedback och visar en hög kunskapsnivå.

Rasmus Andersson, VD för Compular, kommenterar:

”Denna finansiering är inte bara ett ekonomiskt lyft – det är ett förtroendevotum för vår vision och teknik. Det ger oss möjlighet att tänja på gränserna för tillämpad materialvetenskap och driva på betydande framsteg i takten för batteriforskning och -utveckling.”

Tomasz Wasik, VD GAEU Consulting Horizon Europe Center of Excellence, kommenterar:

“Båda dessa bolag har mycket starka team och innovativa lösningar till förmån för människa och miljö. Att hjälpa dem att säkra en så omfattande finansiering har varit ett privilegium. Att de har blivit utvalda av EIC är förstås ett bevis på den innovativa styrkan och potentialen i bolagens teknologi.”

Nästa cut-off inom EIC Accelerator är 3 oktober 2024. Ansökningsprojekt bör inte påbörjas senare än 1 maj 2024.

Mer info:

Tomasz Wasik tomasz.wasik@gaeu.pl

compulartech.com

qlucore.com

gaeu.com

EIC Accelerator https://eic.ec.europa.eu/eic-funding-opportunities/eic-accelerator_en