SeaTwirl illustrerar sin energiteknik

GAEUs kund SeaTwirl beviljas 50,4 miljoner kronor från Energimyndigheten

Det innovativa energiteknik-bolaget SeaTwirl har beviljats 50,4 miljoner kronor i bidrag inom Energimyndighetens program "Större pilot- och demonstrationsprojekt för energi- och klimatomställning". Finansieringen kommer att möjliggöra för SeaTwirl att installera sin 1 MW S2x-turbin i Norge för demonstration och tester. Projektet kommer att generera viktig data för den fortsatta uppskalningen av tekniken och utgöra en viktig referens för SeaTwirls fortsatta kommersialisering, där siktet är inställt på betydligt större turbiner (från 10 MW) i kommersiella vindkraftsparker. GAEU Consulting rådgav SeaTwirl i ansökningsförfarandet.

Peter Laurits, VD för SeaTwirl kommenterar:

”Under vår stora strategiska översyn 2021 tog vi beslutet att börja arbeta systematiskt med vår mjuka finansiering. Under den granskningen utvärderade vi de bästa och mest professionella partnerna inom området och beslutet landade på GAEU Consulting. Kunskapen och drivkraften som GAEU representerar har visat sig göra en enorm skillnad för oss på SeaTwirl.”

Tomasz Wasik, partner och VD för GAEU Horizon Europe Centre of Excellence, kommenterar:

"Detta är ett verkligt historiskt ögonblick för GAEU Consulting eftersom detta är det största bidrag som någonsin tilldelats en av våra kunder för ett enskilt projekt. Finansieringen kommer vid en tidpunkt då den behövs som mest – den gröna energiomställningen i Europa måste accelerera och SeaTwirl har en lösning som i hög grad kan bidra till att åstadkomma förändring. Vi är hedrade över att ha fått förtroendet att rådge vid framtagandet av den vinnande ansökan och önskar SeaTwirl friska vindar och följsamma hav i detta spännande projekt!

Läs gärna SeaTwirls pressmeddelande här: https://seatwirl.com/news/seatwirl-far-finansiering-pa-504-msek-fran-energimyndigheten/

Om SeaTwirl

SeaTwirl AB (publ) är ett svenskt energiteknik-bolag inom vindkraft med visionen att bli en världsledande leverantör till flytande vindkraftsparker. SeaTwirls unika flytande vindkraftverk är enkelt och robust med få rörliga delar. Detta passar förhållandena på havet och minimerar behovet av underhåll, vilket leder till färre stillestånd och fler drifttimmar. Detta är viktiga förutsättningar för att minska kostnaderna vid produktion av energi. Bolagets första prototyp installerades i havet år 2015. Utveckling sker nu på nästa enhet om 1 MW installerad turbineffekt. Bolaget är sedan 2016 noterat på Nasdaq First North Growth Market. Läs mer på: https://seatwirl.com

Om GAEU

GAEU-gruppens uppdrag att stimulera tillväxten av innovativa lösningar till gagn för en bättre värld. GAEU Consulting är svensk marknadsledare när det handlar om att hjälpa innovativa företag att anskaffa EU-pengar eller annan offentlig finansiering. Vårt team i GAEU Horizon Europe Centre of Excellence samlar stark expertis inom affärsmannaskap, finansiering och vetenskaplig excellens. Läs mer på gaeu.com. Sidecar-bolaget GAEU Ventures investerar egna medel i innovativa startups med potential att skapa eller förändra marknader. Läs mer på gaeuventures.se

GAEU Consulting är marknadsledare när det gäller att ordna EU-finansiering och annan offentlig finansiering till innovativa företag. På www.gaeu.se återfinns Sveriges längsta referenslista.