Tre svenska SME Champions beviljas totalt 8 miljoner euro

Nytt ”hat trick” från GAEU Consulting: 8 miljoner euro i EU-bidrag till tre svenska innovationsföretag

I sitt andra ”hat trick” på sex månader har GAEU Consulting Horizon 2020 Centre of Excellence lyckats skriva tre beviljande EU-ansökningar inom det mest eftertraktade EU-bidraget till europeiska innovativa företag, Horizon 2020-programmet SME-instrumentet. Denna gång var det Scandinavian Biopharma AB, Idogen AB och NovaHep AB som i hård europeisk konkurrens vann EU-kommissionens förtroende. Totalt flyter hela 8 miljoner euro in från Bryssel till Sverige och svensk innovation.

– Vår framgång bygger på att vi skapar dedikerade team med stort engagemang i varje projekt. Teamen inkluderar vetenskapliga experter (PhD:er) och experter på EU-bidragsfinansiering. Vi använder endast egen personal. Produktionen utförs i nära och gott samarbete med kund, förklarar Roland Vilhelmsson, vd, GAEU Consulting AB.

De glada vinnarna kommenterar:

Björn Sjöstrand, VD, Scandinavian Biopharma AB (beviljades € 2.992.750):

– Bidraget från EU-kommissionen är ett starkt erkännande av vår forskning, vilken syftar till att utveckla ett globalt unikt ETEC-vaccin. EU-bidraget kommer att användas till att påskynda klinisk utveckling av vaccinet och att ta ett betydande steg mot kommersialisering. GAEU Consulting har varit ansvarig för vår bidragsansökan. Vi är mycket nöjda med kvaliteten på arbetsinsatsen och engagemanget från dess team i Kraków.

Lars Hedbys, VD, Idogen AB (beviljades € 2.868.734):

– Vi är mycket tacksamma och stolta över att vara ett av de få som valts i den hårda konkurrensen om finansiering från Horisont 2020, SME-instrumentet. Det faktum att EU väljer att finansiera vårt projekt är en viktig bekräftelse på potentialen i vår vaccinteknik. Vi vill varmt rekommendera GAEU Consultings tjänster till Life Science-företag som söker professionella råd inom Horizon 2020-finansiering.

Petter Björquist, VD, NovaHep AB (beviljades € 2.184.603):

– För NovaHep, som ett litet företag med en kraftfull teknik för vävnadsteknologi, är bidraget från SME-instrumentet en viktig beståndsdel på vägen till nästa utvecklingsnivå. Att vi nu har blivit medlemmar i SME-företagens Champions League gör oss väldigt stolta. Vi uppskattar verkligen GAEUs ansträngning för att hjälpa oss att vinna denna finansiering. GAEU har visat starkt engagemang och dedikation för vårt projekt. De är en utmärkt Horizon 2020-rådgivare som jag rekommenderar.

Mer information:

Roland Vilhelmsson, vd, GAEU Consulting, 070-205 87 29, roland.vilhelmsson@gaeu.se

Bilder till fri publicering finns på pressrummet på www.gaeu.com