Watty får Horizon 2020-bidrag med hjälp av GAEU Consulting

Pressmeddelande 2015-03-20 (för omedelbar publicering)

Horizon2020: Watty får EU-bidrag inom SME-instrumentet

GAEU Consulting fortsätter att skörda viktiga framgångar inom Horizon 2020. Denna gång handlar det om Watty AB – utvecklare av en banbrytande teknik för att reducera hushållens energiförbrukning som man nu vill etablera på en internationell marknad.

Horizon 2020 är EUs, tillika världens, största bidragsprogram för forskning och innovation. I ett delprogram kallat SME-instrumentet erbjuds små och medelstora företag, som redan har utvecklat en innovation, förenklad möjlighet att i ett stegvist förlopp erhålla från 50 000 euro upp till hela fem miljoner euro i bidrag för att finansiera kostnader förenade med uppskalning, demonstration och internationell marknadsutveckling. Med GAEU Consultings hjälp har Watty nu blivit nästa företag i raden som har beviljats finansiering från Horizon 2020.

Watty ABs vd Hjalmar Nilsonne tipsar:

– GAEU Consulting skrev EU-ansökan och vägledde oss metodiskt genom ansökningsprocessen. Vi är mycket nöjda med GAEU Consultings insats och rekommenderar företaget för liknande insatser.

Roland Vilhelmsson, vd i GAEU Consulting, kommenterar:

– Wattys ansökan erhöll hela 14,17 poäng av 15 möjliga. Projektet bygger på banbrytande innovation med stor marknadspotential och drivs av en mycket kapabel projektledning. Detta parat med starka insatser från GAEUs experter ligger bakom denna framgång.

– EU-ansökningar är komplexa och konkurrensen om pengarna är stenhård. Endast 3-10 procent av alla europeiska projektförslag beviljas. Jag rekommenderar därför den som är intresserad av att lyckas inom Horizon 2020 att välja en kvalificerad bidragsrådgivare, snarare än att låta sig snärjas av något av de gratisalternativ som från tid till annan kommer och går i denna än så länge oreglerade del av rådgivningsbranschen.

Nästa deadline inom Horizon 2020 SME-instrumentet är 17 juni.

Mer information:

Hjalmar Nilsonne, vd Watty AB, 070-4156362, hjalmar@watty.se

Roland Vilhelmsson, vd GAEU Consulting AB, 08-556 063 55, roland.vilhelmsson@gaeu.se

Bilder för fri publicering finns i Pressrum på www.gaeu.se och www.watty.se

Regioner

GAEU Consulting är svensk marknadsledare när det gäller att ordna offentliga bidrag till investeringar, FoU-projekt och internationalisering. Mer information på www.gaeu.se