Åre Bitter finns i beställningssortimentet. Pris: 199 kronor.

Åre Bitter biter bra

Äntligen får Sverige en egen bitter och den har en karaktär influerad av den svenska fjällvärlden. Den 35 procentiga spriten är djupt mahognyfärgad och antagligen känner sig inte bara fjällvärldens friluftsfolk hemma i den trevliga doften av vedrök som gör Åre Bitter helt unik. Som alltid i en bitter är det så klart malörten som sätter grundtonen på drycken, men här finns mycket mer att hämta för den som tar sig tid. Doften är stor och kryddiga dofter av malört, vedrök, svart te, lakritsrot, ljus piptobak, gul frukt och örter i en blandning som bryggmästaren lyckats balansera väl. Smaken är mycket kryddig med klara toner av lakritsrot, malört, fänkål, pepparmynta, svartpeppar.

Det är Galatea som plockar upp handsken och tar fram en svensk bitter som med tanke på namnet antagligen kommer att finnas i de flesta fjällbarer lagom till vintersäsongen. Den här magborstaren är inspirerad av sagan om Åres egen jätte som en tydlig fingervisning om karaktären. Den som stått på Åreskutan har nog sett en stor kulle någon mil åt norr. Det är Suljättens näsa. Jätt i Spjätt från Sul var på tjuvjakt och fick den avslagen av Rut i Skut som bodde på Åreskutan.

Åre Bitter kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment och med all säkerhet på krogarnas hyllor i fjällen. 50cl. Artikelnummer; 81844-02 Pris: 199 kronor.