Mathias Dahlgren lanserar ofiltrerat porsöl

Kocken och krögaren Mathias Dahlgren lanserar nu det andra ölet i samarbetet med bryggaren Jessica Heidrich. Tillsammans brygger de öl som bygger på svenska smaker. S:t Eriks & Mathias Dahlgren #2 Pors är en ljus ofiltrerad ale kryddad med handplockad pors från Lycksjön nära Tyresta nationalpark.

Mathias Dahlgren och Jessica Heidrich brygger tillsammans öl utifrån Mathias Dahlgrens filosofi om det naturliga köket som handlar om att framhäva varje enskild råvaras fulla potential. Det första ölet i deras samarbete, en friskt humlad lager smaksatt med enbär, släpptes i maj. Det andra ölet som lanseras tisdagen 25 september heter S:t Eriks & Mathias Dahlgren #2 Pors och bryggs på S:t Eriks Bryggeri utanför Stockholm.

S:t Eriks & Mathias Dahlgren #2 Pors är en ljus ofiltrerad ale bryggd med Centennialhumle som ger toner av citrus och tall. Till det överjäsa ölet har 100 procent nordisk pilsnermalt för att ge en elegant bakgrund till porsen. Ölet har en örtig, honungssöt karaktär av svensk myr. Doften är fruktig med inslag mysk medan smaken är torr och frisk med toner av tallskog.

– Min relation till pors är främst i form av brännvinskrydda men då den har en intressant och egen karaktär ville både Jessica och jag sätta porsen i ett nytt sammanhang. Efter mycket provande blev det till slut en ofiltrerad ale som gav oss det bästa resultatet, säger Mathias Dahlgren.

Till S:t Eriks & Mathias Dahlgren #2 Pors rekommenderar Mathias Dahlgren allt från en god stekt biff med lök och skogssvamp till en klassisk gratinerad löksoppa serverad med surdegsbröd - eller varför inte ostbrickans något saltare ostar. Den främsta rekommendationen är dock att prova porsölet med olika getostar.

– Det känns extra roligt att få brygga ett ofiltrerat öl, säger Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks. Det ligger helt rätt i tiden då allt fler svenskar lärt sig att uppskatta smakrikare öl. Filtreringen ger visserligen en kristallklar dryck men samtidigt försvinner en del doft, smak och autenticitet som vi valt att behålla.

S:t Eriks & Mathias Dahlgren #2 Pors lanseras 25 september på Mathias Dahlgrens restauranger Matbaren och Matsalen. Ölet kommer även att finnas tillgänglig genom Systembolagets beställningssortiment och till övriga restauranger från 1 oktober. Alkoholhalten är 4,8 procent och priset 19:90 kronor för 33 cl. Artikelnummer är 89769.

Även det första ölet i samarbetet S:t Eriks & Mathias Dahlgren #1 Enbär finns på Mathias Dahlgrens restauranger samt Systembolagets beställningssortiment till priset av 19:90 för 33 cl. Artikelnummer är 89159.

Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks

Filip Odelius, Marketing Manager Mathias Dahlgren
E-post: filip.odelius@grandhotel.se

Om Mathias Dahlgren
Mathias Dahlgren är en av Sveriges främsta kockar och den enda svenska kock som till dags datum har vunnit guld i Bocuse d’Or. Idag driver han Matbaren och Matsalen under sitt eget namn i Grand Hôtel i Stockholm. Restaurangerna har ett mottagit ett flertal internationella utmärkelser och har en respektive två stjärnor i ansedda Guide Michelin. Matsalen är på San Pellegrinos topp 50 lista över världens bästa restauranger.

www.mathiasdahlgren.se

Om Jessica Heidrich
Jessica Heidrich är före detta forskaren som vunnit SM i bryggning fyra gånger och blivit ölbryggare på heltid. Med ölserien S:t Eriks har Jessica Heidrich skördat stora framgångar både i Sveriges och internationellt. I oktober 2011 utnämndes S:t Eriks Pale Ale till Sveriges bästa öl och S:t Eriks Bryggeri erövrade samtidigt även utmärkelsen Årets Beer Trophy.