S:t Eriks brygger Sveriges bästa öl!

Det blev storslam för mikrobryggda S:t Eriks under Stockholm Beer Festival 2011. Av Sveriges tre bästa öl på flaska kommer hela två stycken från S:t Eriks genom bryggeriets Pilsner och Pale Ale. S:t Eriks tilldelades även priset Årets Beer Trofé - det mest prestigefulla ölpriset i landet.

När juryn för Stockholm Beer Festival 2011 provade igenom 1233 olika ölsorter från 193 bryggerier i världen, stod ett svenskt bryggeri ut. I kategorin bästa svenska öl på flaska fick S:t Eriks Pilsner en guldmedalj följt av S:t Eriks Pale Ale med ett brons. Dessa öl belönades även med en guldmedalj och ett silver i andra kategorier. Det blev även ett guld till S:t Eriks Skördeöl för bästa halvmörk/mörk lager med max 5,9 procent. Sist men inte minst vann S:t Eriks Årets Beer Trofé 2011 som delas ut till det bryggeri som får flest guldmedaljer – med ett minimum av tre stycken.

S:t Eriks öl bryggs av den omskrivna mästerbryggaren Jessica Heidrich som tidigare bl.a. vunnit SM i bryggning fyra gånger. Hennes yrkeskarriär inleddes som mikrobiolog med fokus på forskning inom blödarsjuka, diabetes, Parkinsons och ALS innan det blev bryggning på heltid. Förutom att brygga S:t Eriks som en Flying Beermaker är Jessica Heidrich idag en flitigt anlitad öldomare på högsta internationella nivå.

– Det har varit en fantastisk resa sedan vi återlanserade det anrika ölvarumärket S:t Eriks för bara ett och ett halvt år sedan. Årets Beer Trofé är det mest prestigefyllda ölpriset i Sverige - att vi har kommit så långt på en så kort tid är helt otroligt. Eftersom vi inte har ett helt eget bryggeri, så bryggs S:t Eriks öl på Sigtuna Brygghus (där vi är delägare) och på Slottskällans Bryggeri. Det här priset är ett pris till dem också, det är fantastiskt att få jobba och brygga med två av Sveriges bästa mikrobryggerier.

Årets upplaga av Stockholm Beer Festival firade 20-års jubileum och lockade 35 000 besökare. Festivalen arrangerar årligen den ärofyllda tävlingen ”Festivalens Bästa Öl & Cider” som sedan 1998 erhållit internationell status och röner stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Festivalens bästa öl utses genom att varje representerat bryggeri får tävla med sina öl i 36 olika ölkategorier. En kunnig domarpanel under ledning av huvud- domare Jan-Erik Svensson blindtestar samtliga tävlande öl där de tre bästa i varje kategori nomineras och går till final.

För mer info, vänligen kontakta:
Jessica Heidrich
Tel: + 46 70 40 39 740

Om Jessica Heidrich:
Jessica Heidrich är en ”FlyingBeermaker” vilket innebär att hon skapar sina öl och brygger dem på olika mikrobryggerier runt om i Sverige. Med en bakgrund som både forskare, mikrobiolog och sommelier är hon idag en av Sveriges mest framgångsrika ölmakare. Jessica Heidrich är förutom skapare av S:t Eriks öl fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning och domare i internationella öltävlingar på högsta nivå.

Om S:t Eriks:
S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som tydligt visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust.

Tidigare lanserade öl i serien är:

Ordinarie sortiment:

S:t Eriks Pilsner
S:t Eriks IPA (India Pale Ale)
S:t Eriks Pale Ale
S:t Eriks 80/-
S:t Eriks Porter
S:t Eriks India Ale

Säsongs/Tillfälliga lanseringar 2010:

S:t Eriks Sommarlager
S:t Eriks Pompona Porter (vaniljporter)
S:t Eriks Dubh – en whiskyfatslagrad Russian Imperial Stout på 10,7 procent