Arne Nilsson AB Fönsterrenoveringar är ett av de nominerade företagen när Galaxen Bygg utser Årets arbetsgivare

Arne Nilsson AB Fönsterrenoveringar i Storfors är nominerad till årets arbetsgivare av Galaxen Bygg i det område som omfattar Karlstad, Uddevalla och Skövde. Grattis! Företaget är en av totalt sju nominerade arbetsgivare i hela Sverige.

Johan Nilsson är chef och driver bolaget som arbetar med fönsterrenoveringar och har 11 anställda. En specialitet är att renovera fönster av kulturhistoriskt värde. I dagsläget har företaget två personer i anpassade anställningar via Galaxen Bygg.

Tack vare att personalen arbetar mycket i verkstad vid bord där man inte behöver ha armarna över huvudet fungerar det för den erfarna målare som har en fysisk funktionsnedsättning i nacke och axel och som har fått anställning på företaget via Galaxen Bygg. I nomineringen står bland annat: ”Han har möjlighet att gå ifrån och vila vid värk eller andra negativa symtom. Företaget har anpassat hans arbetsplats till det yttersta och han kan variera mellan sittande, halvstående och stående.”

Även en yngre kille med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning har fått en anställning på företaget via Galaxen Bygg. Han blir handledd av den äldre, erfarna målaren.

"Det är en kick att se medarbetare växa i sina roller", säger Johan Nilsson. "Om vi kan hjälpa en person är det en stor sak för samhället."

"Jag blev rörd när jag blev nominerad – det är jättestort. Det har känts viktigt för oss att hjälpa folk in i arbetlivet", menar han. "Det är hemskt att inte kunna använda sina yrkeskunskaper."

Det bekräftas i nomineringen: ”Företaget ser inga hinder i att den som anställs har fysisk eller psykisk funktionsnedsättning. De är mycket inkluderande och visar stort engagemang oberoende av vilken funktionsnedsättning personen har.”

Johan Nilsson rekommenderar andra arbetsgivare att ta kontakt med Galaxen Bygg och beskriva sin verksamhet, ”det här jobbar vi med, finns det någon som passar in”.

"Man kan behöva ha en verksamhet där man kan gå runt problemen. Personalen på Galaxen ser var personerna kan fungera", säger Johan Nilsson. "Vi har en enkel dialog, det är korta vägar och snabba lösningar. Det finns bara vinnare i ett sådant här samarbete med Galaxen Bygg."