GALAXEN BYGG GER TRYGGHET

Mustafa fick kontakt med Galaxen Bygg för fyra år sedan. Då hade han varit sjukskriven efter en ryggskada och ryggoperation två år tidigare och han ville mest av allt kunna arbeta heltid igen.

Med en juridisk utbildning från hemlandet och 17 års erfarenhet från byggbranschen i Sverige har han nu ett arbete som han tycker är perfekt, både utifrån sin bakgrund, men också utifrån den anpassning av arbetet som har kunnat göras på grund av ryggskadan och tack vare stödet från Galaxen.

– Allt har fallit på plats, summerar Mustafa.

Att börja i byggbranschen när han kom till Sverige i början på 90-talet var ett lätt val eftersom det gick att få jobb utan utbildning och utan perfekta språkkunskaper. Mustafa visade sig ha talang för jobbet och gick från hantlangare till murare, plattsättare, snickare och slutligen arbetsledare efter åtta år med olika praktiska jobb.

En arbetsskada i ryggen, av att ha lyft fel, satte dock stopp för fortsatt arbete år 2010. Mustafa opererades och har fortfarande men av skadan, bland annat i form av nervsmärta. Han tror att skadan kanske inte skulle ha uppstått om han haft en yrkesutbildning och lärt sig att lyfta rätt.

– Jag har förstört hälsan genom att göra fel, men alla byggnadsarbetare kan bli skadade, menar Mustafa.

Som sjukskriven fick han all möjlig hjälp i form av sjukgymnaster, naprapater och ”en hel påse mediciner” – för att dämpa smärta, sova – allt.

– Om jag summerar all hjälp jag fick då går det inte att jämföra med när jag fick arbete via Galaxen Bygg. För mig är det bästa receptet att kunna arbeta heltid igen. Att jag klarar av ett jobb. Jag får alla de kvaliteter jag hade tidigare.

Att arbetsgivaren får visst ekonomiskt stöd (lönebidrag) för den nedsatta arbetsförmåga stör inte Mustafa. Han tycker inte det gör honom mindre värd.

– Jag är glad att jag kan arbeta 8 timmar och leverera värde till arbetsgivaren, men det skulle inte fungera utan hjälpen från Galaxen – jag skulle aldrig må så här som jag gör nu. För mig är det inte bara ett ekonomiskt stöd, för mig är det också ett moraliskt och psykologiskt stöd som gör att jag känner mig trygg, menar han.

Hos sin arbetsgivare arbetar Mustafa idag som projektledare/arbetsledare. Arbetet är varierat med kontorsarbete, bilkörning och besök på arbetsplatser, vilket är perfekt för en person med ryggskada och nervsmärta. Mustafa kan jobba 4-6 timmar på det sätt som arbetsgivaren kräver, resterande tid har han möjlighet att jobba hemifrån, kanske lägga sig ner och vila ryggen samtidigt som han läser något. Mustafa träffar Galaxens handläggare några gånger per år och de går då igenom hur allt fungerar.

– Med det ekonomiska stödet kan arbetsgivaren släppa lite på sina krav. Arbetstagaren kan visa arbetsgivaren och samhället att man kan klara sig själv. Jag levererar lika bra som någon annan, men på ett annat mer anpassat sätt, säger Mustafa.