KOMPETENS SOM ÄR GULD VÄRD

KOMPETENS SOM ÄR GULD VÄRD

Stensättaren Bengt kan peka ut refuger och rondeller han varit med och byggt. Och han har stensatt hela torget i Västerås. Om man vet var så kan man hitta hans initialer ingraverade.

– Det finns en yrkesstolthet – det här jobbet tar många år att lära sig. Det är synd att kroppen inte håller och att skadorna kommer, säger Bengt.

Efter 40 år i yrket som stensättare är axlarna utslitna och han har bullerskador med tinnitus som följd. Han kunde inte fortsätta den säsongsanställning som han hade och vid 60 års ålder kan han inte längre ta ett vanligt jobb som stensättare eller anläggningsarbetare på grund av skadorna.

Bengt hade i december 2017 varit arbetslös i 1,5 år och såg framför sig att han skulle sluta som fattigpensionär när han via byggförmedlaren Kent Birkelöf på Arbetsförmedlingen fick kontakt med Galaxen Bygg och handläggaren Anna Gillström.

– Det gäller att hitta nya vägar där personernas kunskap kommer till användning. Det är lätt att bli låst i vad man gjort tidigare, men oftast finns lösningar för hur kompetensen kan användas på ett annat sätt, säger Anna Gillström, handläggare på Galaxen Bygg i Västerås.

Bengt, Kent Birkelöf, Arbetsförmedlingen och Anna Gillström, Galaxen Bygg

På Peab Drift och underhåll i Västerås är Azad platschef där Bengt tidigare varit säsongsanställd tre somrar.

– Jag kunde inte anställa Bengt som anläggningsarbetare på grund av hans skador, men det är synd att en person med så mycket kunskap och kompetens ska sitta hemma. Det är guld värt om Bengt kan lära vår yngre anläggare allt han kan efter sina 40 år som stensättare, säger Azad.

I december strax innan jul fick Bengt besked att Peab Drift och underhåll kunde anställa honom via Galaxen Bygg. Bengts kommentar när det blev klart:

– Det här är den bästa julklapp jag har kunnat önska mig.

Bengt och Azad

Nu har Bengt ett anpassat arbete på Peab drift och underhåll året runt, bland annat lär han den yngre kollegan att laga potthål och lägga plattor. Under sommaren vattnar han också träd två dagar i veckan. Eftersom Bengt även kan köra maskiner ingår det numera också i arbetsuppgifterna.

– Anställningen med anpassningar är levande, det ändras hela tiden, berättar Azad. Det gäller att inte låsa sig fast vid en idé utan att vara flexibel och idérik. Det går att anpassa.

Som arbetsgivare funkar det bäst att anställa en person som behöver anpassningar om man vet förutsättningarna i förväg menar Azad. Det underlättade att han kände Bengt sedan tidigare. Han kunde då anpassa sin bemanning redan innan säsong. I och med att Azad vet vad Bengt klarar av så var det lätt att planera utifrån det. Annars kan det finnas en risk att man tror att personen klarar mer. Så om det är möjligt är det bra med en arbetspraktik för att lära känna personen menar Azad.

I en anställning via Galaxen Bygg får arbetsgivaren ett lönestöd från Arbetsförmedlingen som ska kompensera för de anpassningar som behöver göras i tjänsten på grund av personens funktionsnedsättning.

– Galaxen Bygg följer upp att anpassningarna verkligen görs, det är ju därför man får stödet, berättar Kent Birkelöf byggförmedlare på Arbetsförmedlingen. Här har Azad verkligen fått det att fungera bra.

Azad har tack vare samarbetet med Galaxen Bygg och Arbetsförmedlingen kunnat anställa ytterligare en ”galaxare” en kortare period under sommarsäsongen.

Bengt hoppas att han kan ha denna typ av arbete fram tills han går i pension och Azad är nöjd.

– Bengt är en riktig stämningshöjare. Det är kul att ha dig på jobbet!