Giroventilation

Giroventilation

Giroventilation är nominerad till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg i region Öst. Grattis! Företaget är en av totalt fem nominerade arbetsgivare i hela Sverige. I början på nästa år utses den slutliga Årets arbetsgivare.

Giroventilation tillverkar rektangulära kanalsystem och har ett 30-tal anställda. Hos dem har fem personer fått anställning i produktionen via Galaxen Bygg. Gemensamt för dessa personer är att de har någon form av diagnos, till exempel autism eller generella inlärningssvårigheter. Helt nyligen anställdes också en tjänsteman i behov av rehabilitering som säljare.

I nomineringen står bland annat ”De här personerna som åter fått en tillhörighet i yrkeslivet och en gemenskap med kollegor har tidigare sett många chanser passera dem förbi. Avsaknaden av fördomar mot människor med funktionsvariation gör att Giroventilation kunnat anställa så många med olika typer av yrkesbakgrund och skäl till nedsatt arbetsförmåga.”

Marcus Sundkvist är VD och ser samarbetet med Galaxen Bygg som en vinst både för samhället och företaget.

- På det här sättet kommer personer i arbete, säger han.

De anpassningar som görs beror på vilka behov personerna har. Vissa kanske gillar enkla och tydliga arbetsuppgifter, medan andra som är mer flexibla kan arbeta både i produktion och med transport.

- Har man en vilja kommer man väldigt långt, menar Marcus Sundkvist. Många tycker det här arbetet är kul. Det är väldigt synligt vad man åstadkommer i och med att vi producerar 1000 kanaler i veckan.

Det är viktigt att planera tidigt i processen och att informera kollegor och arbetsledare förklarar Marcus Sundkvist och framhåller att lönestödet företaget får från Arbetsförmedlingen gör att det här personerna inte behöver känna press.

Vad skulle du ge för tips till företag som inte provat den här typen av anställningar?

- Testa! Kolla i verksamheten vilka arbetsuppgifter som skulle fungera. Ofta finns det ett par positioner som passar. Kanske kan andra anställda göra något annat. Ibland gör de här personerna jobbet bättre och de trivs med det. Det finns många fördelar och många industriföretag har den typen av arbetsuppgifter, menar Marcus Sundkvist.

Galaxen Bygg är byggsektorns eget företag för arbetsplatsförlagd rehabilitering, arbetsmiljö & hälsa samt rekrytering av nyanlända och långtidsarbetslösa. Vi bidrar till ett hållbart arbetsliv i byggbranschen.

Galaxen Bygg grundades 1986 och ägs av Bravida, Peab, Skanska, JM, NCC samt Byggföretagen och Måleriföretagen. Galaxen Bygg är rikstäckande med kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Läs mer på galaxenbygg.se.