Implenia Sverige

Implenia Sverige

Implenia Sverige AB är nominerad till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg i region Väst. Grattis! Företaget är en av totalt fem nominerade arbetsgivare i hela Sverige.

I Varberg bygger Implenia Sverige 9 km dubbelspår för tåg varav 3 km är en järnvägstunnel som går under Varbergs Centrum. Omkring 500 personer är sysselsatta i projektet varav cirka 130 är Implenia-anställda. I projektet har åtta personer, som antingen stått långt ifrån arbetsmarknaden eller har någon funktionsnedsättning, fått en anställning via Galaxen Bygg.

Att så många fått en anställning är resultatet av ett utökat samarbete mellan Galaxen Bygg och Implenia Sverige i Varberg sedan drygt två år, där de bland annat har regelbundna möten kring rekryteringsbehovet i projektet. Samarbetet blev ett naturligt val i och med att alla arbetssökande från Galaxen Bygg har bakgrund i byggsektorn.

"Galaxen Bygg har det lösningsorienterade arbetssättet vi söker efter. När jag hör av mig om ett rekryteringsbehov så har jag i stort sett ett cv samma dag på personer som har den bakgrunden, något som är väldigt värdefullt för oss", säger Magdalena Thulin, HR-generalist på Implenia Sverige.

På det stora infrastrukturprojektet i Varberg har Implenia anställt fem vaktmästare, två godsmottagare och en datasamordnare från Galaxen Bygg. De har även en person som arbetstränar som hjälper till med administration och viss service i produktion.

"Våra medarbetare från Galaxen Bygg har en viktig funktion i projektet och bidrar till vår framdrift på ett mycket bra sätt", menar Magdalena Thulin. "Det är viktigt att arbetet är meningsfullt för personerna som kommer från Galaxen och att de känner att de gör stor nytta. Att få ihop det har gått väldigt bra tycker jag."

Att arbetet fungerar så bra är en kombination av tre delar enligt Magdalena Thulin. Det första är att personerna som kommer från Galaxen Bygg är väldigt drivna och engagerade, de vill verkligen komma tillbaka eller in på arbetsmarknaden. Det andra är stödet personerna har från Galaxen Bygg, att de alltid kan bolla saker med Galaxens koordinator och få den hjälp de behöver. Och slutligen att alla i projektet, framför allt i produktionen, ser möjligheter och vågar testa samt ser potentialen hos individer – där andra kanske ser svårigheter.

"Det är så roligt att se unga personer som inte har så mycket erfarenhet och har vissa svårigheter växa som personer och bli mer självsäkra. Och även att se de som jobbat ett helt yrkesliv och inte kan fortsätta på grund av någon skada få tillbaka sin glöd i ögonen. Det är fantastisk att vi kan bidra till det", säger Magdalena Thulin.

För Implenia är det viktigt att arbeta med jämställdhet, mångfald och inkludering då det är en bidragande faktor till att driva utvecklingen i företaget. Tillsammans med Galaxen Bygg och även andra organisationer har man skapat förutsättningar för dem som står längre ifrån arbetsmarknaden och det är positivt att man har lyckats med det så bra i Varberg menar Magdalena Thulin.

"Vi blev otroligt stolta och glada över nomineringen, det engagemang vi har gör skillnad för den enskilda individen, samhället och oss som företag", säger Magdalena Thulin.

Galaxen Bygg är byggsektorns eget företag för arbetsplatsförlagd rehabilitering, arbetsmiljö & hälsa samt rekrytering av nyanlända och långtidsarbetslösa. Vi bidrar till ett hållbart arbetsliv i byggbranschen.

Galaxen Bygg grundades 1986 och ägs av Bravida, Peab, Skanska, JM, NCC samt Byggföretagen och Måleriföretagen. Galaxen Bygg är rikstäckande med kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Läs mer på galaxenbygg.se.