KA Project

KA Project

KA Project i Norrköping är nominerad till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg i region Mellan. Grattis! Företaget är en av totalt fem nominerade arbetsgivare i hela Sverige.

KA Project i Norrköping är ett traditionellt byggbolag med 58 anställda som arbetar med allt från byggservice till stora byggprojekt som exempelvis skolor.

Problemet med personalbrist i branschen var det som fick vd:n Magnus Wärnelius att anställa via Galaxen Bygg från början. Nu med några års erfarenhet av samarbetet tycker han att personerna från Galaxen har ett särskilt engagemang och en vilja i jobbet. Som arbetsgivare bidrar de samtidigt till att personerna får chansen att komma ut på arbetsmarknaden igen.

"Genom att skapa lite andra arbetsuppgifter för personerna gör vi det enklare för dem att komma tillbaka", säger Magnus Wärnelius.

På KA Project finns idag fyra personer anställda via Galaxen Bygg. En av dem har hand om företagets lager och sköter den interna logistiken – en ny tjänst som har skapats för den här personen som har fysiska funktionsnedsättningar. En annan arbetar med lärlingar och praktikanter som KA Project satsar mycket på att ta in.

"Tillsammans med kommunen och byggskolan har vi specifika projekt där i princip bara lärlingar arbetar tillsammans med handledare", berättar Magnus Wärnelius.

I nomineringen till Årets arbetsgivare står bland annat: ”Företaget är bra på att individanpassa arbetsuppgifter för personerna på ett bra sätt. De är orädda att tänka nytt och skapa nya arbetsuppgifter för att hitta lösningar på alla möjliga sätt.” Magnus Wärnelius tycker att det går smidigt att hitta anpassade arbetsuppgifter och att personalen på Galaxen Bygg är duktiga att se på individnivå vilka som passar in på företaget.

"För många år sedan fanns det mer fördomar om personerna som kom från Galaxen Bygg. Nu har det blivit mycket mer accepterat bland alla anställda. Alla ställer upp på det här och ser varandras behov", säger Magnus Wärnelius.

Har du några tips till andra företag som inte provat det här?

"Absolut, låt Galaxen Bygg komma på besök och visa vad de erbjuder. För vår del att det varit utvecklande att bryta ner allt till individnivå. Samarbetet med Galaxen Bygg har varit en ögonöppnare."

Galaxen Bygg är byggsektorns eget företag för arbetsplatsförlagd rehabilitering, arbetsmiljö & hälsa samt rekrytering av nyanlända och långtidsarbetslösa. Vi bidrar till ett hållbart arbetsliv i byggbranschen.

Galaxen Bygg grundades 1986 och ägs av Bravida, Peab, Skanska, JM, NCC samt Byggföretagen och Måleriföretagen. Galaxen Bygg är rikstäckande med kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Läs mer på galaxenbygg.se.