Mats Pernhem, vd Galaxen Bygg

Nytt avtal säkrar rehabverksamhet och kompetensförsörjning i byggsektorn

Byggsektorns parter har tillsammans med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan tecknat en ny överenskommelse för rehabverksamheten inom branschen. Det innebär att Galaxen Bygg får förtroendet att fortsätta hjälpa personer tillbaka in på arbetsmarknaden och bidra till att fler personer får arbete i byggsektorn.

Sedan 1986 har Galaxen Bygg arbetat med arbetsplatsförlagd rehabilitering för personer som har en bakgrund i byggbranschen och någon form av funktionsnedsättning på grund av till exempel skada eller olycka inom arbetet. Galaxen Bygg och samverkansgruppen, där branschens parter samverkar, har ett etablerat arbetssätt för att bevara kompetensen i byggbranschen genom att hitta anpassat arbete för denna målgrupp.

- På Galaxen Bygg är vi stolta över att få förtroendet att hjälpa individer i behov av stöd till fortsatt sysselsättning och en meningsfull tillvaro, samtidigt som vi säkrar kompetensförsörjningen i branschen. Det är en väldig styrka att parterna i byggsektorn tillsammans med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan gör en kraftsamling och tecknar den här överenskommelsen, säger Mats Pernhem, vd på Galaxen Bygg.

Den nya nationella överenskommelsen är den första på fyra år och säkrar många jobb i många år framöver, vilket är en glad nyhet i en bransch som senaste tiden drabbats av många negativa rubriker till följd av den ekonomiska oron som lett till en kraftig inbromsning i bostadsbyggandet.

- Det är mycket glädjande att vi kan fortsätta arbeta med den här starka modellen i byggsektorn via Galaxens viktiga arbete. Att ett nytt avtal mellan parterna är påskrivet visar på ytterligare en stärkt samverkan i branschen och är inte minst ett ljus i mörkret i den tuffa vikande konjunkturen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Arbetsförmedlingen: ”Ett viktigt samarbete som vi värnar om”

Under 2022 fick cirka 600 personer nytt jobb via Galaxen Bygg och totalt hade närmare 1600 personer en anpassad anställning med hjälp av Galaxens tjänster.

- Vi behöver ta vara på all kompetens i samhället och detta är ett viktigt samarbete som vi värnar om. Tillsammans hjälps vi åt att få tillbaka personer till byggsektorn. Det är ett samarbete vi haft i 30 år och som vi ser ett stort värde att fortsätta med, säger Maria Mindhammar, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

För mer info:

Mats Pernhem, vd: 08-656 07 00

Fredrik Gustavell, kommunikationschef: 076-107 50 06

Galaxen Bygg är byggsektorns eget företag för arbetsplatsförlagd rehabilitering, arbetsmiljö & hälsa. Vi bidrar till ett hållbart arbetsliv i byggbranschen. Företaget grundades 1986 och ägs gemensamt av Byggföretagen, Bravida, JM, NCC, Måleriföretagen, Peab och Skanska.