På företaget Contractor i Umeå anställdes tre av de första ukrainska flyktingarna via projektet.

Succé för Galaxens ukrainaprojekt – 64 anställda flyktingar i byggbranschen

Under oktober till mars har Galaxen Bygg drivit det EU-finansierade projektet ”En schysst väg in i byggsverige”. Ett branschinitiativ för att ordna trygga anställningar i den svenska byggsektorn åt ukrainska flyktingar med bakgrund inom bygg. När projektet nu är avslutat kan vi konstatera att det blev en succé med hela 64 anställda flyktingar.

- Det har gått över förväntan och vi är jättenöjda. Det roligaste som finns är ju att berätta för människor att de fått ett jobb, säger Maria Nordin, verksamhetsutvecklare på Galaxen Bygg och projektledare för ”En schysst väg in i byggsverige”.

"Tillsammans har vi lyckats hjälpa"

Projektet har stöttat arbetsgivare med rekrytering, administration, hjälp med att översätta material, kontakt med arbetssökande, information om vilka ekonomiska stöd det finns att få samt hur regelverken ser ut.

- Det är fantastiskt att se vilket genomslag projektet fått och hur det mottagits av alla samarbetspartners i branschen. Tillsammans har vi lyckats hjälpa många av de som just nu har det tuffast i Sverige till något av det mest hälsofrämjande som finns – att ha ett jobb att gå till, säger Mats Pernhem, vd på Galaxen Bygg.

Lärdomar för framtiden

Sista mars gick projekttiden och finansiering från EU för ”En schysst väg in i byggsverige” ut, men arbetet slutar inte för det. Nu ska projektet utvärderas för att se vilka lärdomar som kan dras och hur vi kan jobba med liknande frågor i branschen framöver – både för ukrainare och andra grupper.

- Vi vet ju aldrig vilka kriser som drabbar andra länder där det här behöver återupprepas. Men vi har ju också många människor i Sverige som har olika erfarenheter och kanske kommer utanför av olika skäl. Jag tror det här går att applicera på många olika grupper, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.