Galderma inleder samarbete med influencers under april - Global rosacea awareness month

• Influencers som delar sina egna upplevelser av hudsjukdomen rosacea på instagram är @lindaz.se; @mymartens samt @laperrelli

• Galderma vill med kampanjen hjälpa fler människor som lider av rosacea att söka hjälp hos läkare för att få den behandling de behöver för att bli fria från sina symtom.

Uppsala, 20 april – Rosacea är en inflammatorisk hudsjukdom med symptom som ihållande rodnad och inflammatoriska utslag liknande finnar. Nätundersökningar visar att mer än 50% av personer med rosacea känner skam över sitt tillstånd. Galderma kommer samarbeta med tre influencers på instagram under april månad för att med deras hjälp belysa hudsjukdomen rosacea. De kommer att dela med sig av sina egna personliga upplevelser av rosacea för att uppmuntra och ge andra personer med rosacea mod och energi att söka hjälp hos läkare. Med rätt behandling går det att bli fri från sina symtom.

De tre influencers som Galderma nu samarbetar med är:

• @laperrelli är artist.
    • @lindaz.se är finansiell företagsrådgivare som även är intresserad av kläder, inredning samt skönhet och hälsa.
    • @mymartens är hälsoinspiratör, personlig tränare och coach.

Galderma bygger genom detta samarbete vidare på sin lyckade kampanj Rosacea: Beyond the visible som företaget lanserade 2018 för att öka medvetenheten om hudsjukdomen rosacea. Varje år i april månad (Global Rosacea Awareness month) har Galderma valt att rikta strålkastarljuset på rosacea och hur sjukdomen påverkar patienter. I år är temat “Face up to rosacea” Läs mer på www.faceuptorosacea.se .

Charlotte Perrelli kommer dessutom intervjua hudläkare Ingrid Synnerstad från Norrköping om vanliga frågor och svar om rosacea. Delar av intervjun kommer att publiceras av Charlotte som inlägg och stories på @laperrelli (instagram) i slutet av april.

Syftet med årets kampanj är att förmedla följande budskap till personer med rosacea: om du vill ha hjälp att ta fram en personlig guide för din rosacea, besök www.faceuptorosacea.se och svara på några frågor och påståenden om hur du upplever din sjukdom. Längst ner på sidan kan du ladda ner en PDF som summerar dina upplevelser och begränsningar och som kan vara ett stöd i din dialog med din läkare.

Om rosacea
    Rosacea är en vanlig inflammatorisk hudsjukdom där de vanligaste symtomen är synliga blodkärl, ihållande rodnad och inflammatoriska utslag. I huvudsak påverkas de centrala områdena i ansiktet, som kinder och näsa. Det är även vanligt med stickande känslor, sveda och känslig hud. I många fall drabbas även ögonen som kan bli röda, torra och kliande.

Sjukdomen kan drabba både män och kvinnor, vanligtvis efter 30-årsåldern. Orsaken till sjukdomen är inte helt klarlagd, men där finns en stark inflammatorisk komponent. Starkt kryddad mat, alkohol, stress, exponering för sol/UV-strålar, varma bad och drycker är kända försämrande faktorer. Demodex, ett harmlöst kvalster som vi alla har i huden, kan hos många personer med rosacea hittas i en förhöjd mängd. Rosacea kan förvärras med tiden om den inte behandlas.