Galderma uppmanar alla med rosacea samt deras vänner och familj att vara kreativa under Rosacea Awareness Month och att skicka in ett konstverk, ett fotografi, en selfie, poesi, musik, videor eller till och med brev till Rosacea Space*

Galderma lanserar den virtuella upplevelsen Rosacea Space under Rosacea Awareness Month i april – illustrerar hur sjukdomen känns på insidan.

Uppsala, Sverige, 5 april – Galderma uppmanar alla med rosacea samt deras vänner och familj att vara kreativa under Rosacea Awareness Month (april). Genom att skicka in ett konstverk, ett fotografi, en selfie, poesi, musik, videor eller till och med brev till Rosacea Space*, en virtuell upplevelse, hoppas företaget öka medvetenheten om detta kroniska tillstånd.

Rosacea Space utgörs av individuella bidrag på en virtuell utställningsyta där deltagare och besökare kan upptäcka mångfalden i hur rosacea upplevs, lära sig mer om sjukdomen och få energi av att inte känna sig ensam i sin upplevelse av denna belastande hudåkomma.

Galderma anser att huden är unik och att vi alla har vår egen hudhistoria. Utställningsytan på Rosacea Space kommer att göra det möjligt för dem som drabbats av rosacea - en kronisk sjukdom som uppskattningsvis drabbar 415 miljoner människor världen över¹ - att dela med sig av hur rosacea påverkar deras liv och ge dem stöd.

En av Galderma nyligen genomförd onlineundersökning bland personer med rosacea visade att 69 % av de svarande kände att känslor av stigmatisering i samband med rosacea påverkade deras mentala och känslomässiga välbefinnande. Dessutom har nästan hälften (48 %) fått höra av vänner och bekanta att rosacea inte är en allvarlig hudåkomma.² För att hjälpa alla med rosacea att känna sig sedda och hörda har Galderma skapat Rosacea Space som en utställningsyta där rosaceagruppen kan visa hur sjukdomen påverkar deras liv bortom vad man kan se och bidra till att informera om den kroniska sjukdomen.**

Kampanjen dras igång av influencers som i samarbete med Galderma delar med sig av vad rosacea betyder för dem på Rosacea Space; www.rosaceaspace.com.

Galderma har åtagit sig att stödja alla med rosacea. Om du vill veta mer om initiativ som stöds av Galderma kan du besöka följande webbplats http://www.faceuptorosacea.se/ och följ @rosacea_beyondthevisible och Faceuptorosacea Sverige på sociala medier.

Om rosacea
Rosacea är en kronisk inflammatorisk sjukdom med varierande kliniska egenskaper, varav de vanligaste är rodnad, ihållande erytem och inflammatoriska lesioner. Den drabbar främst de centrala delarna av ansiktet, såsom kinderna och näsan. Sjukdomen kan drabba både vuxna män och kvinnor, vanligen efter 30 års ålder. Dessutom är symtom som stickande, brännande och ökad känslighet i huden vanliga. Ögonen påverkas ofta och kan uppträda som röda, torra eller kliande.

Även om orsaken till sjukdomen fortfarande är omdiskuterad är olika utlösande faktorer kända, bland annat kryddig mat, alkohol, känslomässig stress, sol/UV-exponering, varma bad och drycker. Demodex - i allmänhet ofarliga kvalster - kan också finnas i huden i förhöjd mängd hos personer med rosacea.

Rosacea kan förvärras med tiden om den inte behandlas. Personer som misstänker att de lider av rosacea bör besöka sin hudläkare eller vårdgivare. Eftersom rosacea är en mycket synlig sjukdom är den känd för att orsaka förlägenhet och ångest hos vissa patienter, vilket i sin tur kan orsaka frustration och ha en negativ inverkan på deras sociala liv.

* Rosacea Space finansieras och utvecklas av Galderma SA.
Villkor gäller. Läs mer på: www.rosaceaspace.com

** Observera att alla bidrag kommer att granskas innan de delas på Rosacea Space för att säkerställa att innehållet är lämpligt att visa. Innehållet måste vara individens original och får inte innehålla material som ägs av en tredje part eller enhet. Alla fotografier eller selfies måste ha tillstånd av personen i fråga innan de laddas upp. Villkor och bestämmelser gäller.

April är också ”Sensitive Skin Awareness Month” – ett globalt initiativ lanserat av Galderma för att utbilda, inspirera och hjälpa människor att ta hand om sin känsliga hud. Läs mer.

1.Gether L, Overgaard LK, Egeberg A, Thyssen JP. Incidence and Prevalence of Rosacea: A Systematic Review and Meta-Analysis. Br J Dermatol 2018 Feb 25. https://doi.org/10.1111/bjd.16... .
2.Data on file. January. Self-administered survey of www.faceuptorosacea.ca, www.stelldichdeinerrosacea.de, www.encaralarosacea.com and www.rosacea.se email subscribers during September 2021 (289 respondents from Canada, Germany, Sweden and Spain)