Restylane® Refyne och Restylane® Defyne

Galderma ökar produktionen i Uppsala

Galdermas tillverkningsanläggning i Uppsala räknar med att öka produktionen av Restylane efter ett nytt produktgodkännande av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt Galdermas hyaluronsyrabaserade fillers Restylane® Refyne och Restylane® Defyne. Båda tillverkas i Uppsala, och produktionen beräknas att behöva ökas för att tillgodose en ökad efterfrågan från USA-marknaden.

Restylane lanserades av Q-Med AB i Europa 1996. Under 2003 godkändes den första Restylaneprodukten i USA. 2011 köptes Q-Med AB av det schweiziska läkemedelsföretaget Galderma.

Restylaneportföljen består idag av nio olika produkter, var och en med olika egenskaper för användning inom estetik och korrektion. I USA har fyra produkter varit godkända fram tills nu. Beslutet från FDA innebär att ytterligare två produkter kan lanseras på den amerikanska marknaden, vilket är en välkommen utökning av portföljen då det ger fler möjligheter för den behandlande läkaren.

- Det här är givetvis mycket goda nyheter för våra kunder, men också för våra anställda i Uppsala, och beslutet bekräftar att vi har en anläggning i världsklass, säger fabrikschef Cecilia Sjöstedt. Det är också ett fint kvitto på den breda kompetens och innovationsförmåga vi har.

Anläggningen i Uppsala är Galdermas globala center för affärsområdet estetiska och korrigerande behandlingar. Här arbetar ca 500 personer med forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av främst produkter baserade på hyaluronsyra. Fabriken svarar för den globala tillverkningen av Restylane vilket innebär ca 5 miljoner enheter årligen.

- Vi har kapacitet att fördubbla produktionen redan idag, säger Cecilia Sjöstedt. Vi har förutspått en kraftfull ökning för Restylane de kommande åren på USA-marknaden, och även på den asiatiska marknaden där vi fortsätter växa.

Storleken på USA-marknaden för fillers baserade på hyaluronsyra var under 2015 ca 500 miljoner USD, och den förväntas växa under det kommande året med ca 10%.

Om Restylane

Restylane är en injicerbar filler som består av hyaluronsyra (HA), ett kroppseget ämne som finns i kroppen för att skapa volym i huden, ge rörlighet i leder och har skyddande egenskaper. Efter mer än 30 miljoner utförda Restylane-behandlingar under 20 år är Restylane att betrakta en väldokumenterad medicinteknisk produkt med vetenskapligt stöd för både säkerhet och effekt.

Länkar

Pressmeddelande: Galderma Announces FDA Approval of Restylane® Refyne and Restylane® Defyne Dermal Fillers for Treatment of “Laugh Lines”

Mårten Forrest
Head of PR & Communication