Gå direkt till innehåll
Cetaphil, ett ledande dermatologiskt rekommenderat hudvårdsvarumärke för känslig hud, satsar stort på den tredje upplagan av sitt globala initiativ Sensitive Skin Awareness Month.

Pressmeddelande -

Nu inleds Sensitive Skin Awareness Month – För tredje året i rad lyfter Cetaphil® vetenskapen kring känslig hud.

Stockholm, April 2, 2024)– Med start idag och under hela april lyfter Cetaphil det globala initiativet Sensitive Skin Awareness Month, för att öka medvetenhet och lyfta fram gedigen forskning kring känslig hud. Under kampanjkonceptet ”We do skin – You do you” fortsätter man att förse konsumenterna med vetenskaplig vägledning för alla typer av känslig hud. Som ledande hudvårdsvarumärke för känslig hud vill Cetaphil att det ska vara enkelt att få tillgång till expertis och forskningsbaserade rekommendationer som underlättar för alla med känslig hud.

• Med över 75 år av forskning och innovationskraft leder Cetaphil utvecklingen för känslig hud och förstår den bättre än någon annan, säger Anna Zylberstein, Brand Manager Consumer Nordics hos Galderma. Hela 70% av världens befolkning uppger att de har något tecken på hudkänslighet. Vi är dedikerade communityt kring känslig hud och vårt uppdrag är att underlätta och förbättra tillvaron för alla som lider av känslig hud, utan kompromisser med vilka produkter eller ingredienser de kan använda. Vetenskap ger resultat, avslutar hon.

Under april lyfter Cetaphil fram hudvårdsexperter och forskningsresultat på bland annat Instagram och TikTok i Sverige och Norge. Temat är ”smartare vetenskap för känslig hud”, och används även för att hjälpa konsumenterna navigera i produktsortimentet som bygger på tre nyckelingredienser.

Tre nyckelingredienser hos Cetaphil:

Niacinamid eller vitamin B3, är en mångsidig vitamin som ökar produktionen av ceramider vilket hjälper till att stärka hudbarriären och skydda mot yttre påfrestningar. Niacinamid ökar elasticiteten och kollagenproduktionen i huden, motverkar och reducerar förstorade porer samt jämnar ut pigmenteringar med sin uppljusande effekt. Vitaminen verkar också lugnande för den känsliga huden.

Pantenol eller pro-vitamin B5, är en djupt återfuktande pro-vitamin som drar åt sig fukt och verkar fuktighetsbevarande. Genom denna stabiliserande effekt på hudens barriärfunktion minskar vätskeförlusten ur huden och gör huden mjuk och smidig. Pantenol lindrar också symtom på känslig hud genom dämpande effekt på irritation, rodnad och stramhet.

Glycerin bibehåller och verkar fuktbevarande genom sin förmåga att sprida sig över huden och bilda en vätskereservoar som reparerar det översta hudlagret, stratum corneum. Genom sina fuktbevarande egenskaper hjälper Glycerin huden att bibehålla normal fuktbalans, göra huden mjukare och stärka hudens naturliga skyddsbarriär.

Genom att öka medvetenheten kring känslig hud och underlätta val av forskningsbaserat produktinnehåll, vill Cetaphil bidra till ett vardagsliv utan begränsningar med hälsosam, välmående hud för alla. Följ Cetaphil på Instagram och TikTok samt #SensitiveSkinMonth för att inte missa det senaste. Under hela april bjuder Cetaphil på kunskap och inspiration från hudvårdsexperter, dermatologer och hudvårdsinfluencers över hela världen.

Om Galderma

Galderma är ledare inom renodlad dermatologi och finns i cirka 90 länder. Vi erbjuder en innovativ, vetenskapsbaserad portfölj av förstklassiga varumärken och tjänster som täcker hela spektrumet av den snabbväxande dermatologimarknaden genom injicerbar estetik, dermo-kosmetik och terapeutisk dermatologi. Sedan vår start 1981 har vi ägnat vårt fokus och vår passion åt människokroppens största organ - huden - genom att uppfylla individuella konsument- och patientbehov med överlägsna resultat i samarbete med vårdpersonal. Eftersom vi förstår att den hud vi befinner oss i formar våra liv, utvecklar vi dermatologin för varje hudhistoria.

For more information: www.galderma.com/se

Isabella Laihorinne Smedh

Presskontakt PR & Communication Galderma Uppsala Site +46 761811713

Relaterat innehåll

Vi erbjuder innovativa medicinska lösningar på människors dermatologiska behov under livets olika faser.

Om Galderma

Galderma, världens största oberoende globala dermatologiska företag, grundades 1981 och finns i 100 länder med en omfattande produktportfölj för behandling av olika hudåkommor. Företaget samarbetar med vårdpersonal världen över för att tillgodose människors dermatologiska behov under livets olika faser. Galderma är ledande inom forskning och utveckling av vetenskapligt definierade och medicinskt dokumenterade lösningar för huden och dess åkommor.

Galderma i Uppsala har 500 medarbetare inom produktutveckling och tillverkning av sina världsledande produkter inom det estetiska området samt är basen för Galderma Nordic, det nordiska säljbolaget.

Galderma Nordic AB
Seminariegatan 21