Gå direkt till innehåll
Galleri Duerr i nya lokaler med Jordana Loebs separatutställning "Wooden Feedback"

Pressmeddelande -

Jordana Loeb, Wooden Feedback
07.04.2022 - 14.05.2022

Se teaserfilm här

Jordana Loebs första separatutställning med Galleri Duerr, Wooden Feedback (2022), är en multidisciplinär utställning som visar ljudkonst, video, grafik och skulptur. Som första utställning i galleriets nya lokaler på Hudiksvallsgatan 6 är det med extra stor glädje vi presenterar denna platsspecifika installation som skapats med hänsyn till lokalens rumsliga förutsättningar.

Loebs bakgrund inom balett, modern dans och den somatiska metoden Kleinteknik, har lett henne till en rörelseinspirerad konstnärlig praktik. Genom att arbeta med muskler med djupt posturalt stöd studerar hon olika kroppsliga sammanhang, vilket återspeglas i hennes grafik, skulpturer och ljudmässiga arbeten. Undersökandet av synergin och konsekvenserna av just rörelse blir således ett genomgående tema i hennes konstnärsskap, så även i denna utställning.

Genom att utgå från den egna kroppens rörelser har Loeb här tagit sig an materialens fysikalitet, varigenom hon reflekterat över relationen mellan kroppen och de naturliga materialen.

Landskapet som träder fram i utställningsrummet är säreget:
Lena träformationer bullar upp sig som små kupoler från marken, vars släta ytor bjuder in till interaktion. I luften svävar utkarvade trädstammar som hålls uppe av utsträckta latexband. En balanserande akt som drar och tänjer i de skelettliknande strukturerna. I bakgrunden hörs sporadiska ljudstötar från andra hängande objekt; tunna skivor av trä och metall som förvandlats till vibrerande högtalarmembran.

Installationsbilderna visar interaktionen med skulpturerna Folding into Form (2018-22), fotograferad av Aron Pelcman.

Jordana Loeb (f. 1987) är en amerikansk konstnär som bor och arbetar i Stockholm sedan 2012. Hon innehar en kandidatexamen med inriktning på grafik från Syracuse University, College of Visual and Performing Arts i New York, USA.

Ny adress: Hudiksvallsgtan 6, våning 2 (Stockholm Gallery District)
Vernissage: torsdag 7 april, kl 17-20
Ordinarie öppettider: tis-fre kl 11-18, lör kl 12-16, och enligt överenskommelse.