Installationsbild, Karl Dunér | PARABOLER

Karl Dunér | Paraboler

Vi är glada att börja året med Karl Dunérs första utställning med Galleri Duerr. En utställning med nya verk – en serie foton och målningar på valsad aluminium som är kopplade till Aischylos förlorade pjäs Myrmidonerna.

Till utställningen har Jan Stolpe och Lars-Håkan Svensson översatt alla bevarade repliker och fragment. Det blir den första svenska översättningen och ges också ut i bokform i en begränsad upplaga (99 ex) på Ellerströms Text & Musik Förlag.

Bokrelease och signering av boken sker på vernissagen den 12 januari. Senare i januari äger en presentation rum i närvaro av översättarna och konstnären. Datum meddelas senare.

På utställningen PARABOLER visas också andra verk, däribland nya ljudskulpturer.

Sophögen
Några mil från Nilen i mellersta Egypten fann man i slutet av 1800-talet resterna av den antika staden Oxyrhynchos. Den hade sin storhetstid efter Alexander den Stores erövring av Egypten 342 fvt fram till slutet av den romerska perioden på 300-talet . Med sina kanaler till Nilen var staden en viktig handelsplats och tjänade som länk till de libyska oaserna. Under 600-talet sandades kanalsystemet igen och staden föll sakta i glömska.

Under utgrävningarna, som pågår än idag, hittade man 1896 en stor antik sophög med över 400.000 papyrusfragment. Man fann allt från vardagstexter som dagböcker, brev, horoskop, inhandlingslistor, ritningar, rättegångsprotokoll, cirkusprogram, till intyg och kontrakt av allehanda slag. I sophögen har man också hittat apokryfiska och bibliska texter, dikter av Alkman och Sapfo, texter av Platon, Homeros, Simonides, Menandros, Euklides, Hesiodos och oräkneliga fragment av okända författare från hela den antika perioden.

Uttolkandet av alla dessa små lappar har pågått sedan 1930-talet och resulterat i över 80 stora volymer i serien Oxyrhynchus Papyri utgivet av Oxforduniversitet.

Bland papyrusfragmenten återfinns fyra som man menar hör till Aischylos förlorade genombrottspjäs Myrmidonerna, P.Oxy 2163, P.Oxy 2256, PSI 1211 och PSI 1472.

Karl Dunér (f. 1963) är en svensk bildkonstnär och regissör. Hans separatutställning med namn Öar visades 2021 på Prins Eugen’s Waldemarsudde i Stockholm, och senare på Svenska Institutet Paris, där han visade, bland annat, en installation med nio mekaniska dockor. I hans visuellt starka verk finns ofta intressanta referenser både till dramatik, teater och litteratur. En stor del av Dunérs arbete kretsar kring Minne och Minneskonst.

Galleri Duerr är medlem i Svenska Galleriförbundet sedan mars 2020 och idag sitter Deborah i Galleriförbundets styrelse.

Galleriet grundades 2008 av Deborah Duerr och flyttade till nya lokaler på Hudiksvallsgatan 6 i Stockholm Gallery District med första utställningen i den nya lokalen den 7 april 2022.

Galleri Duerr, Hudiksvallsgatan 6, våning 2, 113 30 Stockholm