Tove Mauritzson och Linn Sjöstedt

Tove Mauritzson KEEPER och Linn Sjöstedt GENTLE PRESSURE

11 april – 18 maj 2024

Det är med stor glädje vi välkomnar Tove Mauritzson och Linn Sjöstedt till deras första separatutställningar på galleriet!

Tove Mauritzson KEEPER
Konstnären Tove Mauritzsons målningar förmedlar en känsla av både förflutenhet och närvaro, där en mångfald av berättelser tar form som porträtt, landskap och stilleben. Genom att skiktas med referenser till vardagens rytm i det hemtrevliga med familj, husdjur och svenska traditioner, samtidigt som de inkorporerar drömska atmosfärer som anspelar på det exotiska, vintage eller mytologiska, skapar Mauritzson en unik upplevelse. För utställningen på Galleri Duerr presenterar Mauritzson nio nya målningar från 2023-2024. Titeln på utställningen, Keeper, bär en mångtydighet; Mauritzson förklarar hur vi kan ta hand om levande varelser eller en samling av ting, men också bevara och vårda minnen, berättelser och traditioner. I Mauritzsons värld ersätts det vardagliga med det oväntade: hundar tillåts stå på bord, vardagsrum är i oordning, och kaktusar, svampar och sjögräs frodas oväntat på åkrar. Mauritzsons konstnärliga utövande är unikt bland dagens samtida svenska konstnärer; hon är en av få konstnärer som lyckas fånga de enkla nöjena och den poetiska essensen av en plats, dess människor och dess tid.

Linn Sjöstedt GENTLE PRESSURE
Från skulpturer av broccoli till växtkrukor som tycks utbuktade av bukfetma, sammanför keramikern Linn Sjöstedt konceptuell skulptur och funktionell design med en kritisk syn på vardagslivet. År 2023 belönades Sjöstedt med Konsthantverkspriset i samband med invigningen av Stockholm Craft Week. Juryn grundade sitt beslut på hur konstnären integrerar humor och referenser till samtida dilemman i sina verk. I Sjöstedts utställning Gentle Pressure på Galleri Duerr, återspeglas liknande tankar och tar form som färgglada skulpturer som tilltalar ögat vid första anblicken, men som bär en djupare kritisk aspekt under deras estetiska yta. Användningen av sociala mediers påverkan på människors konsumtion och användning av produkter är en berättelse som genomsyrar Sjöstedts verk. För Gentle Pressure presenterar Sjöstedt en serie nya skulpturer inspirerade av skönhetstrender och anti- åldrande ansiktskrämer, vars marknadsföring både varit till nytta och skada för samhället under flera årtionden.

Utställningarna pågår 11/04 – 18/05 2024, med vernissage 11/04, kl 17-20.