Årets nyföretagare: Filip Henriksson och Anthony Tian – Fat Tony's

Årets nyföretagare: ”Vi ville starta nåt som inte fanns”

Årets nyföretagare i Gällivare är Anthony Tian och Filip Henriksson, Fat Tony’s. Streetfood-restaurangen som på kort tid blivit ett mycket uppskattad ställe och ett välkänt fenomen bland Gällivareborna. Fat Tony’s bidrar också till en levande centrumkärna i en tid av samhällsomvandling och byggstaket.

Vännerna Anthony Tian och Filip Henriksson tyckte att det saknades ett bra hak i stan och valde att göra något åt det. De tog saken i egna händer och startade eget under hösten 2021.
– Vi ville starta något som inte fanns när vi, eller i alla fall när jag var yngre. En vuxenfritidsgård, typ, säger Anthony Tian.

Efter ett omfattande renoveringsarbete av lokalen på Storgatan 19 och invigning av restaurangen har de haft en lysande start. De började också tidigt med att bygga sitt varumärke i sociala medier och har på kort tid skapat sig en trogen följarskara. I mikrobryggeriet Black Nails Brewery brygger de lokalt öl och nu är också förberedelserna inför sommarens uteservering i full gång.

Utmärkelsen Årets nyföretagare med prissumma på 10 000 kr delades ut under festliga former på Gällivaregalan på Grand Hotel Lapland den 20 maj 2022. Delade ut priset gjorde Gällivare Näringsliv AB:s styrelseordförande Robert Ylitalo och i och med prisutdelningen sammanfattade Filip Henriksson:
– Tack så mycket! Det här är faktiskt sjukt, vi startade i höstas och är väldigt nöjda med hur det har gått. Det känns jävligt bra.

Motivering:

Årets nyföretagare: Fat Tony’s - Filip Henriksson & Anthony Tian

Våra vinnare har med medveten och långsiktig strategi utvecklat ett etablerat, välkänt och omtyckt varumärke. Med äkthet, stark passion och nöjda gäster har de blivit en självklar plats för öl, mat och  häng i Gällivare. Vinnarna har på kort tid utmärkt sig som goda ambassadörer för Gällivare och förebilder för andra företagare.