Från vänster: Clivia Erdel-Kickeritz, Roger Hansson, Jeanette Wäppling och Birgitta Larsson

Gällivares företag i topp i bästa tillväxt

Gällivare hamnar på andra plats i utnämningen ”Bästa Tillväxt” i länet. Priset delas ut till kommuner med störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.
- Stort grattis Älvsbyns kommun till den välförtjänta förstaplatsen! säger Roger Hansson, vd Gällivare Näringsliv AB.

Näringslivet i Gällivare är starkt och framgångsrikt. Här finns en genuin industritradition och ett näringsliv med hög förändringstakt. Tack vare historiska satsningar står Gällivare i centrum för den gröna omställningen med det första fossilfria järnsvampverket i världen. Det innebär unika möjligheter för framtidens hållbara spjutspetsföretag och massor av spännande yrken kommer att skapas i Gällivare. Framtidens jobb finns i Gällivare.

– Vi arbetar för att på bästa sätt skapa goda förutsättningar för näringslivet att verka och utvecklas. Utmärkelsen “Bästa Tillväxt” stimulerar oss i vår fortsatta arbete att göra Gällivare än mer attraktivt för företag och företagande. Detta gäller inte minst för de små företagen som ofta är ryggraden i ett livskraftigt näringsliv, säger Roger Hansson

– Det är naturligtvis jättekul att vara med och utveckla näringslivet i Gällivare och att Gällivare toppar i Norrbotten. Behovet av tandvården är förstås stort i Malmfälten. Det som har bidragit till Norrtand AB:s tillväxt och framgång är att vi alla på kliniken är mycket engagerade i våra patienter och vi utvecklas i våra yrken. Vi arbetar i en bra och hållbar arbetsmiljö, har en fantastisk laganda, trivs med varandra och med patienterna, säger Clivia Erdel-Kickeritz, Norrtand AB.

– Jag är stolt och glad över att Näringslivet i Gällivare blivit placerad på en fin 2:a plats i Bästa Tillväxt 2021. Det visar på att många av Gällivares företag är stabila och visar på goda resultat och dessutom har möjlighet att nyanställa. Stort Grattis! Säger kommunstyrelsens ordförande Birgitta Larsson.

– Jag känner en stor stolthet över alla våra företag och vill skicka ett stort Grattis till dem säger Jeanette Wäppling kommunalråd.

Priset Bästa Tillväxt har delats ut årligen sedan 2007 till den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt. Det är kreditupplysningsföretaget Syna som står bakom priset och granskar bokslut från samtliga svenska aktiebolag för att utse vinnarna.