Pressmeddelande -

Nytt svenskt musikstipendium på en halv miljon kronor till en ung och lovande svensk musiker

Cellisten Jakob Koranyi tilldelas det första stipendiet med motiveringen Jakob Koranyi är född 1983 i Stockholm. Han inledde tidigt sina cellostudier. Idag är han en av Europas mest intressanta unga solister och betraktas som en av världens främsta cellister. Han har vunnit flera stora tävlingar bl.a. Unga musiker 2002 och flera internationella priser. Han har en väl genomtänkt musikalisk gestaltning, teknisk behärskning och enastående tonbildning. Av betydelse för Sixten Gemzéus stiftelses val har varit hans kreativa genre- och gränsöver-skridande engagemang för att sammanföra olika konstarter, t.ex. dans och cello.

Vi vill med detta stora musikstipendium bana väg för kunskapsöverföring samt återväxt av det svenska musiklivet i Sverige och utomlands.

Kort om Sixten Gemzéus Stiftelse samt Gålöstiftelsen:

Den 18 mars 1956 förordnade kaptenen Sixten Gemzéus att hälften av hans kvarlåtenskap skulle tilldelas Gålöstiftelsen, så när som på ett mindre legat till tidningen Aftonbladet. Sixten Gemzéus räknade med att Gålöstiftelsen därmed skulle erhålla knappt 400 000 kronor och avkastningen skulle uppgå till ca 15 000 kronor per år. Idag är kapitalet i Sixten Gemzéus stiftelse (anknuten till Gålöstiftelsen) ca 50 mkr och avkastningen ligger på ca 1,5 mkr per år.