Devin Rexvid vinner Pela & Fadime-utmärkelsen för kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck år 2019!

Det här priset är instiftat för att uppmärksamma de personer på våra institutioner, myndigheter och inom ideella organisationer som leder kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck. Deras insatser gör Sverige till ett bättre, friare och mer rättvist land, säger Nyamko Sabuni, ordförande för kommittén.

Devin Rexvid kommer själv från ett land där hedersnormer råder. Ett land där kvinnor saknar egna rättigheter och behöver kämpa dagligen för dessa. Kvinnor kämpar varje dag för frihet och demokrati – med följden av att de förföljs och fängslas. Att stödja dessa kvinnors kamp har i Sverige inte varit självklart. Detta svek har Devin gång på gång beskrivit oavsett om det är ledande politiker, politiska partier eller religiösa företrädare som står för det.

Det är dags att han blir hyllad för den outtröttliga kamp han bedriver. 2019 års Pela & Fadimeutmärkelsen, för kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck, går till samhällsdebattören och forskaren Devin Rexvid.

- Den här utmärkelsen betyder väldigt mycket. Och jag vill säga några ord om den här kampen, den kamp för skamlöshet som Fadime förkunnade en gång i tiden. Jag tänkte tala lite om de skamlösa flickorna och kvinnorna - måste vi inte omedelbart gå från ord till handling emot hedersrelaterat våld och förtryck? Ett rimligt svar vore naturligtvis. Men glappet mellan ord och handling är fortfarande enormt trots att många öppnat ögonen. Hur kan vi få fler att gå till handling när många fortfarande förnekar hedersrelaterat våld? Vi måste agera nu. Vi måste agera omedelbart. Skamlöshet är frihet, säger Devin Rexvid.

Devin Rexvid skrev en gång att vi ska sluta vända Fadimes medsystrar ryggen.
Fadimegalan 2019 är ett bevis på att vi är många som står på hans sida.

Utmärkelsen är framtagen av Linda Röjås Söderman och Jonas Torstensson, Torstensson Art & Design.

• fadimedagarna
  • pela och fadimeutmärkelsen
  • fadimegalan
  • hedersförtryck

Utöver att bedriva stödverksamhet för de utsatta jobbar GAPF med utbildningsinsatser och opinionsbildning. Organisationen grundades år 2001 av Sara Mohammad och har idag cirka 3000 medlemmar, 5 anställda och 100 ideellt arbetande i styrelse och arbetsgrupper runtom i landet.