Energisnål dörr från Dalarna

Energisnål dörr från Dalarna

Ytterdörrar från Leksandsdörren är svensktillverkade dörrar med hög kvalitet, tillverkade genom gediget hantverk i samspel med modern teknik. Det täta ytterdörrarna stänger ute kyla och fukt, stänger inne värmen men bjuder samtidigt in med sin skönhet och design.

- Våra hantverkare har flera generationers kunskap och känslan för träråvaran i sina händer. Sedan 1959 har vi lagt stort värde vid det genuina och långsiktigt hållbara, vid äkthet och traditionellt hantverkskunnande. Därför kan vi idag med stolthet leverera gedigna högkvalitativa ytterdörrar som lever upp till de allra senaste teknologiska förväntningarna. Säger Olov från Leksandsdörren.

Dörrmodeller

Leksandsdörren erbjuder flera olika modeller och stilar av ytterdörrar. De är indelade i tre olika serier – Trend, Tidlös och Traditionell.

Trend är framtagen för att passa modern arkitektur och dagens stilrena formspråk. Trots sin enkelhet tar formen för sig och visar upp sin självständiga design, sina spännande materialval och utmanande färger.

Tidlös passar svensk, klassisk arkitektur från igår, idag och imorgon. Dörrarna i serien har alla en självklar framtoning, de harmonierar med ditt hus och är en naturlig del av din vardag, varje dag året om.

Tradition tar avstamp i stilideal som grundades för ett par hundra år sedan. Med ett formspråk som än idag inspirerar och tar för sig. Här hittar du ytterdörrarna med äldre tiders spröjs, speglar och dekorlister.

- Vi törs nog lova att du hittar minst en, sannolikt flera, favoriter här. Säger Olov från Leksandsdörren när han berättar om de olika dörrserierna, innan han fortsätter att berätta om ytterdörrarnas funktion.

Energieffektivt utförande

Leksandsdörren består av en karm i obehandlad furu med tätningslist i EPDM. Dörrbladet till ytterdörren består av – sett från utsidan och in – HDF (hårdare träfiberskiva) plåtskiva, ramträ, freonfri cellplatiosolering, aluminiumplåt och MDF (träfiberskiva) som limpressas ihop under högt tryck med värme, vilket skapar ett helt tätt och formstabilt dörrblad.

Den tillgänglighetsanpassade aluminiumtröskeln har en tröskelskiva av ädelträ mellan yttre och inre tröskeldel vilket ger en bruten köldbrygga. När kölden träffar tröskeln på utsidan kan den inte vandra vidare in i huset genom aluminiumet. Tröskelskivan av ädelträ förhindrar att kylan utifrån sprider sig in i hemmet.

Lågenergi

Lågenergi är ett energieffektivt tillval till din ytterdörr. På Leksandsdörren har de arbetat med och haft energieffektiva dörrar som en del av sitt sortiment i över ett decennium. Tillvalet Lågenergi innebär att dörrbladet tätas med extra isolering, så att storleken går från 64 mm till 79 mm. Det skapar ett tjockare dörrblad som minskar energidränaget i hallen. Glasen i dörren byts ut till energiglas vid tillvalet lågenergi. Energiglasen består av en 3-glaskonstruktion med lågemissionsskikt och argongas samt en varmkantslist som bryter köldbryggan.

Mer än en köldbarriär

- En ytterdörr är betydligt mer än bara en köldbarriär. Det är entrén till hemmet och sätter prägeln för hela husets känsla. Den utgör även gränssnittet mellan hemmets privata atmosfär och det stressiga arbetslivet utanför, det är den som välkomna dig och dina vänner. Entrémiljön har kort sagt blivit husets och ägaren signum. Poängterar Olov och lyfter återigen fram vikten av de olika stilvalen och vilken skillnad på känsla det blir med en väl uttänkt entré i paritet med en ogenomtänkt. – Våga välja en färg som tillför till husets vackra exteriör och matcha husens befintliga fönster med ett fönsterparti i ytterdörren. Detaljerna gör stor skillnad. En ytterdörr kan galant harmonisera med helheten på ditt hus eller kaxigt sticka ut och vara sin egen.

- Tänk på att du ska leva med din entré i många år och att välja

dörr handlar om att göra ett viktigt, väl genomtänkt val.

Att välja till glas kan ge din dörr en extra dimension. Vid tillvalet Lågenergi är skillnaden i U-värde så marginell vid val av fönster att det inte påverkar dörrens tätande effekt. Fönster i