Står det en energitjuv i din farstu?

Står det en energitjuv i din farstu?

Jakten på energitjuvarna börjar redan i hallen.

Har du en otät dörr är det inte bara du och husets övriga besökare som lätt tar sig genom ytterdörren. Enligt Energimyndigheten läcker upp till en tredjedel av husets värme ut genom otäta fönster och dörrar. En otät dörr orsakar alltså inte bara en kall och dragig farstu utan innebär även onödigt hög energiförbrukning med risk för en skenande elräkning. Ta del av Garageportexpertens Anders tips i jakten på energitjuvar.

– En sak som ofta lyfts fram i press och nyheter är att man genom att sänka värmen hemma med bara en grad, kan minska husets uppvärmningskostnad med ungefär 5%. Men, utöver att sänka temperaturen inne är det minst lika viktigt att inte låta den värme man tillför till huset läcka ut.

Anders har jobbat på Garageportexperten i 14 år. Med ett genuint intresse för ytterdörrar och kunskap kring drevning och isolering vet han vikten av en bra dörr för att bevara värmen i huset. Här delar han med sig av saker som är viktiga att tänka på för att säkra hallen från energisvinn och slippa att elda för kråkorna.

U-värde

- U-värde är ett vanligt begrepp som ofta används i samband med fönster, men används i lika stor grad när det kommer till garageportar och ytterdörrar. Det är ett mått på hur stor mängd energi som passerar genom dörren; ju lägre U-värde, desto bättre isolerar dörren. En normal ytterdörr har ett U-värde mellan 0.8 och 1.5. Skillnaden låter kanske marginell men en dörr med U-värdet 0.8 isolerar faktiskt dubbel så bra som en med U-värde 1.5.

Ett byte från en gammal, otät ytterdörr till en ny, energieffektiv kan enligt energimyndigheten spara upp till 200 kWh årligen för en villa i södra Sverige. Energibesparingen för en villa i norra Sverige är nästan det dubbla – upp emot 370 kWh. Energimyndighetens beräkning är gjord på skillnaden som blir vid ett byte på en ytterdörr med ett U-värde på 2.0 till en ytterdörr med ett U-värde på 0.9.

Drevning

Det är dock långt mer än bara dörrens U-värdet som påverkar hur mycket eller lite värme dörren släpper ut. En dörr kan vara hur tät som helst men feldrevad. Då kommer den alltid att läcka värme och släppa in kyla. Vad som menas med att dreva är att man isolerar fogen mellan dörrkarm och väggreglar.

- Äldre dörrar har inte isolering runt dörren på det sätt de dörrar vi monterar idag får. Förr användes linremsor till att dreva dörren med. Linet trycktes in i volymen mellan dörrkarm och vägg för att täta. Idag har ett lin som suttit i 30–40 år ingen funktion kvar, då det pressats och packats av trycket mellan dörrkarm och vägg vilket gör att det helt tappat sin isolerande förmåga. Det innebär faktiskt att dörren saknar tätning vilket kan orsaka kallras i hallen. Idag drevas dörren istället med material vars volym och tätningsförmåga är bättre.

Gångjärn

- En till viktig parameter för om din ytterdörr tätar som den ska, är dörrens gångjärn. Eftersom ytterdörren används ofta, gärna många gånger per dag, behöver gångjärnen kunna stå emot tuffa påfrestningar. Om de veknar, blir hela dörren skev. Då blir tätningen återigen ett problem och det blir samtidigt svårt att stänga ytterdörren ordentligt. Det är inte ovanligt att det uppstår rena glipor mellan en gammal dörr och karmen. Ett enkelt sätt att energioptimera ditt hem är att investera i en ytterdörr av hög kvalitet, med lågt U-värde och få den monterad ordentligt.

Funderar du över om det är värt att investera i produkter med bättre isolering och tätning? Gör en koll av ytterdörren, känner du påtagligt drag eller kallras kan det bli en investering som snabbt lönar sig – både med minskad elförbrukning, jämnare värme och behagligare inomhusmiljö.

Energieffektiva ytterdörrar

- Dörrar ligger mig lite extra varmt om hjärtat och jag var med och tog fram vårt dörrsortiment. Vårt fokus när vi utvecklade sortimentet var att ta fram prisvärda dörrar med en riktigt hög kvalitet. Efter att ha monterat flertalet av dessa dörrar kan jag bara konstatera att dörrarna är lika bra i verkligheten som det ser ut på papper, och vi har i stort sett inga reklamationer på dem. De är allt man vill ha i en hållbar dörr.

Det är extra roligt att lyfta våra dörrar nu, då vi i år har utökat sortimentet från 4 till 13 dörrmodeller. Alla går också att få i valfri RAL-färg vilket gör det ännu enklare att matcha och anpassa dörren till fasaden, för att skapa ett förstklassigt intryck. Känslan på ytterdörren sätter tonen för hela ditt hem. Hos oss hittar du våra egenproducerade ytterdörrar som utstrålar hemtrevnad, trygghet och kvalitet. Oavsett om du vill ha en ytterdörr med fönster som släpper in extra ljus i din entré eller dörr i gammal stil för den genuina hemmakänslan, har vi ytterdörrar som är anpassade för att stå emot vårt nordiska klimat.

- Vårt namn ligger oss lite i fatet här - Garageportexperten. En riktigt schysst ytterdörr är kanske inte det första man tänker på när man hör namnet. Men jag är väldigt stolt över det dörrsortiment vi tagit fram tillsammans med vår samarbetspartner och vi brinner lika mycket för dörrar som för portar.