Så bromsar du minskningen på elbilens räckvidd i kylan

Så bromsar du minskningen på elbilens räckvidd i kylan

Det blir allt dyrare att köra elbil med de stigande elpriserna. Nu kommer vi in i de kallare vintermånaderna vilket betyder att elbilsägare står inför ännu en utmaning – bilens räckvidd minskas drastiskt i takt med de sjunkande temperaturerna. Enligt en undersökning gjord av American Automation Assosiation minskar räckvidden med upp till 45 % under vintermånaderna, beroende på bilmärke. Testerna visar också att en elbil i genomsnitt tappar 20 % av räckvidden redan när temperaturen är omkring noll grader.

Kylan tar hårt på batteriet i elbilar och om du på det också vrider igång kupévärmaren för fullt förbrukar du mycket energi. Knepet för bästa räckvidd under omständigheterna, och också det som AAA rekommenderar, är att du alltid ska förvärma bilen och batteriet vid låga temperaturen. Kallstart är ett dåligt fenomen - även för elbilen.

Ta tillvara på varje kilowatt-timme genom att parkera elbilen i ett isolerat garage med en jämn temperatur. Då kallstartas bilen aldrig. Att låta batteriet värma upp en nedkyld bil tar mycket energi och förkortar räckvidden ytterligare.

Ett välisolerat garage har fler positiva effekter utöver uppvärmt batteri och bil. Det leder dessutom till snabbare laddning av bilen. Laddningen blir ofta segare om bilen står ute och batteriet är kallt. Står bilen i ett isolerat garage går en större del av strömmen till att ladda bilen, istället för till varmhållning av batteriet.

Att tänka på när man ska hålla värmen i garaget är att en gammal garageport riskerar att bli otät med åren. Om man inte regelbundet servar sin port riskerar lister att torka ut och tappa sin tätningsförmåga vilket ökar luftgenomströmningen markant. En tät port kan minska kW-förbrukningen för att värma upp garaget med upp till 40 %. En fingervisning om garageportens förmåga att täta portöppningen får du med hjälp av portens U-värde. Det ger dig dock inte hela sanningen. Eftersom hus över tid sätter sig och vinklar på väggar och öppningar långt från alltid är helt räta blir portens möjligheter att justeras och anpassas minst lika viktiga som U-värdet. Det gör också att kvalitén på montaget av porten blir helt avgörande för hur tätt den håller. Med ett bättre garageklimat sparar du också på din bil och annat som du förvarar i garaget, du slipper i större utsträckning både fukt och rostbildning.

Motorstängning av porten skapar ytterligare värmeisolerande insatser. Då den i stängt läge håller porten på plats genom att sätta tryck på garageportens paneler. En motorstängning sätter porten i spjärn vilket komprimerar springorna mellan portbladen.