100 procent koldioxidbantad betong när Gärahovs Bygg bygger bostadsrätter vid Vättern

När fastighetsbolaget Tosito projekterade Sjöviken, ett helt nytt bostadsrättsområde i stadsdelen Strandängen i Jönköping, var det självklart att välja Gärahovs Bygg som totalentreprenör.

- Vi har jobbat med Gärahov i flera stora projekt tidigare och vi har alltid varit oerhört nöjda med deras jobb. De levererar rätt produkt till rätt pris i rätt tid och skapar en fin vi-känsla. Gärahov har lyckats sprida en genuinitet i hela organisationen uppifrån och ner och det genomsyrar allt arbetet, säger Calle Ingerman, projektledare Tosito Jönköping.

Krav på grön betong

Ett krav som Tosito ställde till Gärahovs Bygg tidigt i processen var att projektet ska byggas med grön betong som en del i Tositos högprioriterade hållbarhetsarbete.

- Vi ligger och hovrar hela tiden för att se vad vi kan göra ur ett hållbarhetsperspektiv. Till exempel strävar vi efter att Svanenmärka alla våra bostäder, vi sätter solceller på alla tak och vi jobbar med grön betong så mycket det går. För oss är det viktigt att skapa hållbara boenden med sunda miljöer för människor att vistas i, säger Calle Ingerman.

Grön betong är Skanskas samlingsnamn för deras eget klimatförbättrade produktsortiment. Men begreppet har alltmer blivit ett allmänt samlingsnamn i byggbranschen för betong där cementen har ersatts av olika slaggprodukter från industrin för att sänka Co2-påverkan. Slaggprodukter som till exempel kan vara rester från ståltillverkning.

- Det är ju tillverkningen av cementen som har mest påverkan utsläppsmässigt när det gäller koldioxid, så kan vi minska halten cement i betongen så gynnar det självklart ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Calle Ingerman.

Mindre cement - mer hållbart

Och Gärahovs Bygg tvekade inte att anta utmaningen. Distriktschef Johan Gustafson och hans kollegor på Gärahovs Bygg i Jönköping fick snabbt läsa in sig på det för dom helt nya byggmaterialet som inte riktigt har exakt samma egenskaper som traditionell betong.

- Till exempel är härdningstiden lite längre vilket kräver en god framförhållning och en väl tilltagen tidsplan. Priset är också något högre, även om det självklart uppvägs av miljövinsten, enligt Johan Gustafson.

- Det här var nytt för oss alla även för våra underentreprenörer. Vi hade ingen erfarenhet alls av grön betong. Men vi vill ju dra vårt strå till stacken och påverka det vi kan när det gäller miljön. Kan vi som byggbolag påverka genom att konstruera med andra typer av betong som ger en mindre klimatpåverkan så ska vi självklart göra det till hundra procent, säger han.

Allt platsgjutet är grönt

Hundra procent klimatförbättrad betong blev det också i projektet Sjöviken - all platsgjuten betong är grön betong från Skanska, ett resultat som både Gärahovs Bygg och Tosito är mycket nöjda med. Betongen har levererats av Skanska Betong i Jönköping, en samarbetspartner som Gärahov har en lång relation med och ett högt förtroende för.

- Från Tosito hoppas man nu att fler aktörer ska våga vara innovativa och bygga mer med grön betong. Men det krävs ett engagemang i samtliga led från beställare till kund, menar Calle Ingerman.

- Entreprenörerna måste vara med på hållbarhetsresan och förstå att det är viktigt. Gärahovs Bygg är med på noterna helt och hållet och tycker att det är kul att prova nya saker. De har förståelse för att det kan rendera lite merarbete och att de får rucka på vissa processer för att få till långsiktigt hållbara lösningar. Och som beställare måste vi vara beredda att betala lite mer utan att det drabbar kunden prismässigt i slutänden.

Ingen utmaning att byta betong

Johan Gustafson på Gärahovs Bygg ser inga hinder för att använda Grön Betong i fler framtida byggnationer.

- Det har inte varit någon utmaning alls att byta ut den traditionella betongen mot en med mindre klimatpåverkan. Det enda man ska tänka på är att ha god framförhållning och bra tidsmarginaler eftersom det krävs lite längre härdningstid, säger han.

Blir det Grön betong i fler projekt i framtiden?

- Absolut, vi håller redan på och planerar för fler projekt med Skanskas gröna betong och är i projekteringsfasen här. Jag hoppas att den gröna betongen ska bli det naturliga förstavalet i fortsättning, säger Johan Gustafson, distriktschef Gärahovs Bygg i Jönköping.

Detta är grön betong

* Klimatförbättrad betong har blivit ett samlingsord för Co2-reducerad betong. Grön betong är Skanskas eget namn på sitt klimatförbättrade produktsortiment. Andra exempel på namn i branschen är bio-betong, eco-betong, klimatoptimerad betong.

* Gemensamt för samtliga dessa produkter är att cementen ersatts av olika slaggprodukter från industrin, till exempel restprodukter från ståltillverkning, detta för att minska klimatpåverkan.

* Skanskas gröna betong har en procentuell reduktion i jämförelse med traditionella kvaliteter, från 50 procent ner till 15 procent lägre Co2-påverkan.

(Källa: Skanska, Byggindustrin)

FAKTARUTA:

Detta är Sjöviken - en hållbar och modern stadsdel Beläget: I stadsdelen Strandängen vid Vättern i Jönköping

Projektet: 79 bostadsrättslägenheter i två hus med tillhörande garage, skyddsrum, poolhus och takterrass.

Totalentreprenör: Gärahovs Bygg AB

Beställare: Tosito AB

Färdigställt: Hösten 2022

Byggmaterial: Av den platsgjutna betongen är 100 procent grön betong från Skanska där slaggprodukter ersatt cementen.

Färdigställt: Hösten 2022

Målet är att bostäderna ska bli Svanenmärkta

Gärahovs Bygg är ett expansivt byggbolag verksamt inom Entreprenad och Byggservice. Vi underhåller och utför ny – och ombyggnation av bostäder, offentliga byggnader och industrilokaler från Malmö i söder till Stockholm i Norr.

Flexibilitet är vårt signum. Vi möter dina behov med nyfikenhet, kreativitet och engagemang. Vårt uppdrag är att se möjligheter. Vi guidar dig rätt från idé till eftermarknad. Med mångårig erfarenhet kan vi som byggledare matcha rätt samarbetspartner och affärsområde efter dina behov – stora som små. Vi sätter fokus på kvalitet och hållbarhet genom att vi är certifierade enligt kravställningen för ISO9001, ISO14001 och ISO45001.

Anders Svensson

Gärahov är ett expansivt byggbolag verksamt inom Entreprenad och Byggservice. Vi underhåller och utför ny – och ombyggnation av bostäder, offentliga byggnader och industrilokaler. I takt med att vi har utvecklat vår verksamhet har flera filialer startats och idag är bolaget med ca 130 anställda fördelat på 5 distrikt. Stockholm, Linköping, Jönköping/Värnamo, Växjö & Skåne. Huvudkontoret finns i Vaggeryd där vi startade bolaget 1997. Vårt uppdrag är att vidareutveckla och underhålla fastigheter där framtida generationer kan bo, lära och arbeta. Det är ett stort uppdrag som ställer höga krav på kvalitet, flexibilitet och service. Det är därför viktigt för oss att skapa ett nära och engagerat samarbete tillsammans med våra kunder.

Gärahov