Pressmeddelande -

Ny karriärbok ger hjälp på vägen mot självinventering och halverar jobbsökningstiden

Att förstå vad du vill ha ut av ditt arbetsliv och vad du har att erbjuda framtida arbetsgivare är nyckeln till din yrkesutveckling och att hitta rätt jobb. Hela jobbsökningsprocessen börjar med att du inventerar vad som gör dig unik, värdefull och intressant för potentiella arbetsgivare.

• - Många jobbsökare hoppar över den så viktiga självinventeringen, som bland annat innefattar en kartläggning av en intresseprofil, nyckelarbetsområden, framgångshistorier från yrkeslivet samt en kartläggning av de egna kunskaperna, färdigheterna och värderingar. Det är viktigt att ta sig tid till den här processen eftersom det ger en ökad självkännedom som ökar sannolikheten att man lyckas få rätt jobb på kortare tid, säger Charlotte Hågård.

Karriär- och yrkeslivsexperten Charlotte Hågård har samlat tjugotvå års erfarenhet som karriärcoach, föreläsare och entreprenör i "Jobbsökarboken", som ges ut i mitten av oktober. Charlotte har genom åren väglett tiotusentals människor som stått i begrepp att förändra sin karriär.

Nästa steg i jobbsökningsprocessen är den personliga marknadsföringen. Det handlar om att lyfta fram skälen för att välja just dig. Det är ditt jobb att ge arbetsgivaren dina "Därför ska ni välja mig skäl" och att matcha dina färdigheter mot det jobb du söker. Det och mycket mer får läsaren hjälp med i Charlotte Hågårds nya bok.

"Jobbsökarboken" skiljer sig från andra karriärböcker på flera sätt. Den fungerar som en personlig jobbcoach under hela jobbsökningsprocessen, med en mängd övningar, metoder och tester som hjälper läsaren att lära känna sig själv och sin karriärpersonlighet. Boken banar förhoppningsvis inte bara väg mot idealjobbet. En ökad självinsikt, en känsla av att vara effektiv och välorganiserad i din jobbsökning, nya kontaktvägar och en vetskap om alternativa sätt att söka jobb på får läsaren på köpet.

"Jobbsökarboken, 12 snabba steg till ditt nya jobb", innehåller en mängd användbara övningar, checklistor och tips, bland annat "18 olika sätt att få ett jobb", "20 tips för att bli en framgångsrik jobbsökare", "11 steg för att skriva en proffsig CV på en timme", "Identifiera dina framgångshistorier" och "Kartlägg dina nyckelvärderingar" och "44 gyllene regler för intervjun" och "63 snabba tips för att lyckas med ditt ansökningsbrev" samt "19 steg för steg tips för ditt nätverkande". Charlotte delar också med sig av en mängd verktyg som hjälper dig att ta fram dina styrkor och framgångsfaktorer som individ och jobbsökare.

Fakta om Charlotte Hågård: Charlotte var en av förgrundsfigurerna när karriärvägledningsbranschen etablerades i Sverige när hon 1992 grundade pionjärföretaget inom karriärutveckling, Newstart. Hon har tidigare gett ut bästsäljarna "CV-boken", "Bli din egen coach" och "Ansökningsboken". Liksom "Jobbsökarboken 12 snabba steg till ditt nya jobb" har de getts ut på eget förlag.

För mer information om boken, beställning av recensionsexemplar och intervjuförfrågningar om karriär och effektivt jobbsökande, kontakta Charlotte Hågård på 070-514 31 13, charlotte.hagard@newstart.se

Mer information finns på:

www.jobbsokarboken.se

www.charlottehagard.se

www.newstart.se

• arbete
  • arbetsliv
  • arbetslös
  • hitta jobb
  • jobbcoaching
  • karriär
  • karriärcenter