Den 5000:e räddningsaktionen med hjälp av Garmin inReach.

5000 RÄDDNINGSAKTIONER MED GARMIN INREACH! TVÅVÄGS-KOMMUNIKATION OCH SOS-FUNKTIONALITET

Garmin har nu uppnått hela 5 000 räddningsinsatser via en inReach®-enhet1. Garmin har ett stort utbud av handburna enheter med GPS-navigering som även innefattar tvåvägsmeddelanden var du än befinner dig i världen, positionsspårning och SOS-funktionalitet ifall olyckan skulle vara framme under något av dina äventyr. De som har nytta av Garmin inReach ägnar sig åt ett stort urval av aktiviteter och äventyr då enheterna passar både dig som är en extrem atlet eller dig som campar med familjen, dig som är pilot eller du som dyker.

“Det är en ära att kunna förse våra kunder med denna typ av service, som räddar liv,” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Att ha en inReach med sig innebär att man känner sig trygg och säker på att om något oväntat händer så kan man alltid kontakta larmcenter, vänner och familj, oavsett om du har mobiltäckning eller inte.”

Om en nödsituation skulle uppstå kan du som inReach-användare utlösa ett interaktivt SOS som skickar meddelande till GEOS, ett professionellt globalt övervaknings- och responscenter som är tillgängligt dygnet runt. Den utbildade personalen som finns där svarar på meddelanden, spårar enhetens position och aviserar räddningspersonal i det område du befinner dig. Personalen håller kontakten med dig och dina nödkontakter tills situationen är löst.

“Tvåvägskommunikation är oerhört viktigt vid en nödsituation” säger Chip Noble, senior produktchef på Garmin. “Då du har utlöst ett SOS-larm kommer GEOS att ställa frågor för att förstå mer om incidenten och vilken typ av hjälp som krävs vid räddningsinsatsen, oavsett om det är en bärgningsbil eller en helikopter.”

Mikaelyn Law var ute på forsränning med en grupp och läget blev plötsligt kritiskt när en av gruppmedlemmarna föll i vattnet efter att deras båt kört på och fastnat uppe på en stor sten. Då de fått personen som föll överbord i säkerhet och bedömt hennes skador bestämde de sig för att utlösa ett SOS-alarm för att få hjälp.

“Vi kommunicerade med GEOS hela tiden, uppdaterade dem om hennes tillstånd och planerade för helikopterns ankomst” berättar Law. “Utan inReach hade det varit väldigt svårt att koordinera en räddningsaktion. Vi hade då behövt ta oss hela vägen till uppsamlingsplatsen som låg mycket längre ner längs forsen, det skulle ha hunnit bli mörkt och vi hade varit tvungna att ringa ett nödsamtal. Hela scenariot hade inte blivit så smidigt som det blev nu.”

Garmin erbjuder ett flertal handhållna enheter som skiljer sig åt gällande vikt, skärmstorlek och funktionalitet, alla med SOS-kapacitet.

• För äventyrare som inte vill ha någon tung packning finns inReach Mini, en kompakt enhet i lättviktsmaterial.

• För de som älskar att ligga ute på vägarna finns Montana 700-serien. Den har en touchskärm i färg där det är enkelt att skriva meddelanden samt ett flertal olika monteringslösningar för fyrhjulingar, motorcyklar, skotrar, cyklar och ännu mer.

• Via appen Garmin Pilot™ kan du som flyger enkelt skriva och skicka meddelanden direkt från cockpit. Garmin Pilot använder inReach Minis GPS-position för att få upp en georefererad flygplanssymbol som visar flygplanets position på surfplattans rörliga kartdisplay.

• Om du älskar att vara ute på sjön passar GPSMAP 86-serien perfekt, då den innehåller förprogrammerade BlueChart®g3-sjökort, är vattentät och dessutom flyter.

Läs mer om Garmins enheter som har inReach på Garmin.se Ett aktivt satellitabonnemang krävs för att få åtkomst till Iridium satellitnätverk som ger spårning i realtid, möjlighet att skicka meddelanden och interaktiva SOS-funktioner. Ett flertal prisvärda årsabonnemang eller månadsvis prenumerationer finns att välja mellan.

Läs mer om den 5 000:e räddningen och fler berättelser ur Saved by Garmin på blogs.garmin.com

1Baserat på antal prenumeranter

2Satellitabonnemang krävs. I vissa jurisdiktioner är användning av satellitkommunikationsenheter reglerad eller förbjuden. Det är ditt ansvar att känna till och följa alla tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner där enheten är avsedd att användas.