De nya avancerade cykeldatorerna är kompakta och erbjuder dynamisk prestationsregistrering, avancerade kartläggningsfunktioner, möjlighet till solenergiladdning och andra funktioner som hjälper dig att cykla smartare och träna hårdare.

Bli en bättre cyklist med Garmins nya cykeldatorer Edge 540 och Edge 840

Garmin lanserar idag sina senaste cykeldatorer med GPS, Edge® 540 och Edge 840. Dessa enheter kombinerar ett brett utbud av prestationsbaserade träningsdata - inklusive unika och omfattande träningsprogram som är anpassade till varje cyklists individuella och personliga mål. De har ett förbättrat navigationsstöd, uppkopplade funktioner och mer, allt samlat i en enkel design som hjälper dig att nå dina mål. Med de nya modellerna med solenergiladdning kan du cykla ännu längre mellan laddningarna, du får ända upp till 32 timmars batteritid vid krävande användning och upp till 60 timmar i batterisparläge1.

Oavsett om du tränar inför en stor tävling eller strävar efter att nå personliga mål, kan avancerade funktioner och prestationsdata såsom dagliga föreslagna träningspass, cyklingsförmåga och ruttberäkningi Edge 540 och 840 ge dig dynamiska insikter och analys. Med hjälp av dessa kan du prestera bättre och få insikter om dina styrkor och svagheter inför kommande tävlingar eller mål.

"Vi är glada över att introducera nya Edge 540- och Edge 840-serien till den globala cykelgemenskapen. Med ny prestationsövervakning, förbättrade kartuppgraderingar och solenergiladdning som alternativ är dessa nya Edge cykeldatorer banbrytande för våra kunder och det perfekta verktyget för att drastiskt höja träningsupplevelsen för cyklister" säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.

Några av de nya funktionerna

Edge 540 och 840-serien är designade av cyklister för cyklister och är fullmatad med innovativa funktioner, inklusive:

• Cykelförmåga och ruttberäkning: Identifiera dina styrkor och svagheter som cyklist och förbered dig för kraven på en specifik rutt genom att fokusera din träning på rätt områden2.
  • Dagliga föreslagna träningspass: Oavsett om du cyklar inomhus eller utomhus kan du se dagliga föreslagna träningspass och få träningstips och personlig coaching som anpassas2 baserat på träningsbelastning, återhämtning och kraven inför kommande tävlingar.
  • Uthållighet i realtid: Följ din uthållighet i realtid under en cykeltur för att hushålla med dina resurser eller se hur mycket längre nuvarande hastighet kan bibehållas2.
  • Power guide: Hantera din ansträngning med mål gällande kraft under hela banan2.
  • ClimbPro: Se återstående stigning och lutning då du cyklar, även utan förinlagd bana, eller sök efter stigning direkt på din Edge cykeldator och i appen Garmin Connect™ innan du ger dig i väg.
  • Multi-band GNSS: Cyklister kan enkelt hitta rätt väg med förbättrad positionsnoggrannhet via multi-band GNSS-teknik. Dessutom fungerar Edge 540/840 bra även i utmanande miljöer, som tät skog eller innerstadsområden.
  • Solenergiladdning: Power Glass™ solcellslins på Solar-modeller förlänger batteritiden upp till 60 timmar i batterisparläge, vilket ger cyklister upp till 25 extra minuter per timme under dagtid1.

Robust design

Redo för alla typer av cykelturer - från avlägsna grusvägar till utmanande stigningar - alla modeller i Edge 540- och 840-serien har en 2,6-tums färgskärm och knappkontroller som fungerar i alla cykelmiljöer. Edge 840-seriens datorer har också en responsiv pekskärm. Oavsett var nästa tur går, erbjuder Edge 540 och 840 en imponerande batteritid. Modellerna utan solenergiladdning har upp till 26 timmars batteritid vid krävande användning och upp till 42 timmar i batterisparläge, medan modellerna med solenergiladdning kan erbjuda ännu längre cyklingstid.

Prestera bättre

Edge 540 och 840 är fullspäckade med avancerade träningsdata och navigationsverktyg och redo att hjälpa dig att prestera på toppnivå. Med insikter från Firstbeat Analytics™, såsom VO2 max, träningsstatus och träningsbelastning, återhämtningstid och mer, kan du se hur din kropp reagerar på dina träningsinsatser. När du bär en kompatibel Garmin smartklocka kan du få en mer övergripande bild av din hälsa och välbefinnande med insikter såsom Pulse Ox3, Body Battery™ energiövervakning, avancerad sömnövervakning, sleep score och ännu mer. Med hjälp av dessa cykeldatorer kan du se hur väl din kropp hanterar och acklimatiserar sig till värme och höjd. Du kan också få aviseringar om när det är dags att fylla på med energi eller vätska. Dessutom ger avancerade cyklingsdata insikter om din prestation. Du som kör MTB får specifika mountainbike-data såsom antal hopp, avstånd samt värden som grit och flow som hjälper till att följa upp varje cykelturs episka detaljer.

Vart du än är på väg så kan avancerade navigeringsfunktioner hjälpa dig att hålla dig på rätt väg eller stig. Uppdaterade kartor ger en community-känsla och förbättrade cyklingspecifika kartor använder Trendline™ Popularity Routing för att visa dig populära vägar och stigar samt sökbara intressanta platser. Dessutom får du tillgång till världsomfattande Trailforks-innehåll, vilket gör det enkelt att hitta stigar och leder runt om i världen. Då du utforskar stigarna kan du enkelt pausa din ruttnavigation för att sedan när som helst snabbt aktivera den igen för att komma tillbaka till din ursprungliga rutt eller startpunkt.

Håll dig uppkopplad

Känn dig trygg då du cyklar med inbyggda säkerhets- och spårningsfunktioner som LiveTrack, möjlighet att skicka gruppmeddelanden och händelsedetektor. För ökad trygghet under cykelturen är Edge 540 och 840-serierna kompatibla med Varia cykelradar och belysning samt inReach®-enheter med SOS-alarm och möjlighet till satellitkommunikation då du befinner dig utanför täckning.

Vid träning inomhus kan du koppla ihop din Edge 540 eller 840 med Tacx®, vår smarta trainer. Oavsett om du cyklar inomhus eller utomhus kan du använda Garmin Connect-appen för att skapa och skicka rutter till din Edge cykeldator för att se din prestationsdata och följa din utveckling. Dessutom kan du hämta anpassade datafält, appar och widgets på Connect IQför att anpassa din Edge cykeldator.

Edge 540 Solar och Edge 840 Solar finns nu tillgängliga till ett rekommenderat cirkapris på 5 899 respektive 7 099 kronor. Edge 540 utan solenergiladdning har ett rekommenderat cirkapris på 4 699 och Edge 840 utan solenergiladdning har ett rekommenderat cirkapris på 5 899 kronor. Bundlade versioner med inkluderade sensorer finns också tillgängliga.

1 Förutsätter kontinuerliga förhållanden om 75 000 lux per dag.

2 När det paras ihop med kompatibla sensorer (säljs separat).

3 Detta är inte en medicinsk enhet och den är inte avsedd för fastställning av diagnos eller övervakning av medicinskt tillstånd. Se Garmin.com/ataccuracy. Pulsoximetri är inte tillgängligt i alla länder.