Garmin tar ekolodet till en mobil enhet så att fiskare kan hitta och fånga mer fisk – med eller utan båt

Förvandla din telefon till en Fishfinder med Garmins nya kastbara ekolod Striker Cast

Garmin presenterar idag STRIKER Cast, ett kastbart ekolod som levererar ekolodsbilder trådlöst till en smartphone eller surfplatta. Har du ingen båt? Inga problem. STRIKER Cast är en mångsidig ekolodsenhet som fiskare kan ta med sig var de än är. Bara kasta ut den från den plats där du tror att fisken ska nappa – en sandstrand, i hamnen eller till och med från en kajak – för att se fisk och strukturer med kristallklar detaljrikedom i den kostnadsfria appen STRIKER Cast som är kompatibel med både Apple® och Android-enheter. Med STRIKER Cast kan du till och med skapa dina egna fiskekartor2 för ännu mer detaljerad information om det område du fiskar i.

“Nu mer än någonsin tidigare söker konsumenter olika sätt att spendera mer tid utomhus och njuta av den fantastiska naturen, och för väldigt många inkluderar det fiske” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Oavsett om du är ny inom sporten eller en erfaren fiskare som fiskar från stränder, hamnar eller klippor kommer STRIKER Cast att hjälpa dig att identifiera struktur och fisk, direkt i din hand.”

STRIKER Cast är framtagen för fiske både i saltvatten och sötvatten (och till och med för isfiske) och levererar utomordentlig ekolodsprestation i både grunt och djupt vatten – från mindre än 0,6 – 45 meter (2 - 150 ft.) – och för trådlöst över ekolodsdata samt vattentemperatur på ett avstånd upp till 60 meter (200 ft.). Den visar lättförståelig traditionell ekolodsbild i 2D och har blinklodslägen för isfiske där det är möjligt att ställa in räckvidd, känslighet, förstärkning och ännu mer. Det går även bra att lägga in fiskikoner för att få mer realistiska bilder av fiskar och djupkurvor direkt i appen, vilket gör det enkelt att veta exakt var du ska kasta.

Använder du versionen med inbyggd GPS kan du skapa dina egna sjökort med konturer på en fot – och lätt hitta tillbaka till den fantastiska fiskeplatsen du hittat – genom att använda mjukvaran Quickdraw Contours, ett kostnadsfritt och användarvänligt verktyg där du direkt kan skapa personligt anpassade HD-sjökort i alla typer av vatten. Datan som samlas in kan lagras i STRIKER Cast-appen och du kan ladda upp och hämta Quickdraw Contours-data som är insamlad av andra användare i Garmins Quickdraw Community.

Enkel att kasta och byggd för att hålla. STRIKER Cast är tålig och i lättviktsmaterial och bör användas med en fiskelina som klarar en vikt på 9 kilo (20 lb.) eller mer. STRIKER Cast är batteribesparande och sätts automatiskt på då den flyter i vatten och stängs av då den inte är i kontakt med vatten. Den har en robust design med ett internt batteri med mer än 10 timmars batteritid mellan laddningarna3 och är vattentålig enligt IPX6- och IPX7-standards4.

STRIKER Cast finns tillgänglig nu i två versioner: STRIKER Cast GPSmed ett rekommenderat cirkapris på 2 199 kronor och STRIKER Cast(utan GPS), med ett rekommenderat cirkapris på 1 699 kronor.

2 Endast versionen med GPS

3 Batteritid kan variera beroende på användning