Garmins nya RapidReturn-ekolod är det första ekolodet som klarar att leverera bilder från upp till 300 meter under vattenytan.

Garmin fortsätter att revolutionera fisket med det nya realtidsekolodet Panoptix PS70 för fiske på djupt vatten

Garmin lanserar idag Panoptix PS70, det senaste tillskottet till deras prisbelönta serie av ekolod i realtid. PS70 drivs av ekolodsteknologin Garmin RapidReturnoch ger fiskare en realtidsbild av vad som finns under vattenytan, på ett större djup än någonsin tidigare. Det är det snabbaste realtidsekolodet på djup ned till 300 meter som finns på marknaden idag och tillhandahåller en smidig videoliknande bild som uppdateras med minst 10 bilder per sekund - 6 till 8 gånger snabbare än den ledande konkurrenten på 300 meters djup.

“Fiskare har aldrig sett ekolodsbilder i realtid på dessa djup eller i denna hastighet tidigare. Den breda ekolodsstrålen täcker mer av vattenkolumnen och gör det enklare att få en snabb översikt av havets botten med en större detaljrikedom. Ekolodet visar också var målen finns vilket gör att det tar mindre tid att hitta betesfisk, fisk och struktur – en verklig game-changer inom sportfiske på djupt vatten.” – Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin

Se fisk live och fånga mer fisk på djupt vatten

Garmin RapidReturn sätter en ny standard för offshore live ekolod – från små betesfiskar upp till större fiskar - i realtid på djup ned till 300 meter. Med en effektutgång på 800 watt får du som fiskar med PS70 en starkare genomträngning genom vattnet. Det finns fyra unika ekolodslägen som enkelt kan justeras så att de passar ett stort urval stort antal olika sätt att fiska.

• LiveVü Down – Se små betesfiskar och större fiskar i realtid på djup ned till 300 meter under båten med en 120 grader bred stråle som täcker en stor del av vattnet.
  • · Traditionellt ekolod – Tydliga fiskbågar med en fantastisk målseparation visar vad som finns under båten.
  • · Triple-Beam – Få en delad bild med traditionellt ekolod från tre håll och ekolodsresultat från babord och styrbord samt objekt direkt under båten på en lättförståelig traditionell ekolodssida. Anpassa strålvinkeln för att justera de tre kolumnerna av ekolodsdata.
  • · RealVü3D Historical – Historisk scanningteknologi hjälper dig hitta fisk och skapa en karta över havets botten då båten kör. Här visas hela vattenkolumnen i 3D, från boten upp till ytan och med all fisk däremellan. Funktionen True Motion 3D för ekolodsekon följer båtens kurs över grund.

Genomskrovsgivaren PS70 är i rostfritt stål och är också utrustad med bildstabilisering som gör det möjligt att kontinuerligt justera strålbredden för att kompensera båtens rörelser så att du som fiskar får en stabil ekolodsbild även i tuffare förhållanden.

Snabb bildhantering

Ingen känner vattnet bättre än de lokala fiskarna och med PS70 går det snabbare och är enklare än någonsin att få detaljrik information om vad som finns under vattenytan. Med förbättrade QuickDraw Contours™ kan fiskare få en översikt över stora områden på ett djup ned till 300 meter under vattenytan vilket gör det enkelt att se och lagra detaljerade kartor med tydliga konturer i realtid. Du kan antingen dela med dig av din kartdata till QuickDraw Community så att den kan integreras i sjökorten Garmin Navionics+ eller behålla dina kartor för dig själv i din sjökortsplotter.

PS70-givaren kan monteras infälld eller fickmonterad. Den finns tillgänglig nu till ett rekommenderat cirkapris på 68 899 kronor och även i ett paket som innehåller ett fairing block som tillåter en skrovvinkel på 0 till 20 grader samt monteringsmaterial till ett rekommenderat cirkapris på 71 249 kronor. Den är kompatibel med ett stort urval av Garmins GPSMAP® sjökortsplottrar. Besök Garmin.se för mer information om kompatibla enheter och hela Garmins sortiment av marinprodukter.