FIA Smart Driving Challenge (FIA SDC), ett initiativ från svenska insurtech-bolaget Greater Than och Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) för att främja säker och miljövänlig körning ingår ett strategiskt samarbete med Garmin

Garmin går in som Global Official Timing Partner i FIA Smart Driving Challenge

FIA SDC vill öka medvetenheten om den påverkan du har när du kör och hur du kan rädda både liv och vår planet genom att göra små förändringar i ditt körsätt. Teknologin, som är framtagen av Greater Than, mäter din körning i realtid och ger deltagarna en poäng baserat på hur säkert och miljövänligt de kör. Det är ett konkret mått på deras inverkan och ett sätt för bilförare runtom i världen att göra körning mer hållbart.

Samarbetet startar idag och fortsätter under 2022 och kommer att bygga på gemensamma ansträngningar för att öka medvetenheten kring säker och hållbar körning, samtidigt som förare får hjälp att minska sin påverkan på miljön.

“Garmin skapar smarta produkter med personlig hälsa och outdoor-livet i fokus. Precis som Greater Than, förser Garmin sina kunder med den senaste teknologin och inspirerar människor till att bli sitt bästa jag. Det är också precis det som FIA SDC handlar om. Vi har en fantastisk möjlighet att bygga ett globalt community med passionerade förare och förändra världen till det bättre” säger Johanna Forseke, VD på Greater Than Svenska AB.

Genom denna innovativa globala utmaning kan deltagarna lära sig att sänka sin CO2-påverkan. Deltagare från över 70 länder från fem kontinenter deltar i FIA SDC med ett och samma mål: att vinna titeln “World’s Smartest Driver.”

“Framtiden är smart och genom att samarbeta med Garmin i FIA Smart Driving Challenge vet vi att vi kan göra stor skillnad. Genom denna strategiska relation når vi vardagsförare och uppmuntrar dem till ett säkrare och mer miljövänligt beteende ute på vägarna” säger Onika Miller, FIA Generalsekreterare på Automobile Mobility and Tourism ad interim på FIA.

Garmin ser samarbetet med FIA SDC som en naturlig utökning av användandet av deras Garmin Catalyst™, en enhet som optimerar körprestationen; det är en personlig coach på banan som även tillhandahåller analyser i efterhand för att hjälpa dig att nå din fulla körpotential.

“Det finns en likhet mellan den kompetens som krävs av en professionell förare på banan och en smart förare på vägen. För att vara en smart förare behöver du kunna fokusera, anpassa dig och kunna förutse vad som kan komma i din väg då du sitter i ditt fordon” säger Thiemo Weinschenk, chef över product management på Garmin. “Vi vill göra alla till smarta förare, och därför är detta ett viktigt initiativ för oss.”

“Om varje Garmin-fan kopplar ihop sin smartphone och bil med FIA SDC och åtar sig att köra smartare i sin vardag så kommer det att göra stor skillnad utifrån ett globalt perspektiv” adderar Johanna Forseke.

Information om FIA Smart Driving Challenge

FIA Smart Driving Challenge (SDC) är en global utmaning som belönar smart, säker och miljövänlig körning. Utmaningen har skapats av FIA i samarbete med Greater Than för att uppmuntra vardagsförare att anta ett smartare, renare och säkrare körsätt. Appen hämtas kostnadsfritt och kräver bara Bluetooth för att kunna koppla upp sig mot din bil.

App Store: https://apps.apple.com/se/app/fia-sdc/id1425748874

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.leanportal.sdc&gl=SE