Denna enhet, med en vikt på endast 114 gram, gör det möjligt för dig att skicka och ta emot meddelanden, utlösa SOS-larm och bli aviserad om att hjälp är på väg – även utan en telefon

Garmin inReach Messenger - användarvänlig enhet för satellitkommunikation – skicka meddelanden och känn dig trygg även då du befinner dig utanför mobiltäckning

Garmin lanserar idag inReach® Messenger, en ny kommunikationsfokuserad enhet med globala tvåvägsmeddelanden, positionsdelning och SOS1. Den är framtagen för dig som vill ha ett snabbt och enkelt sätt att nå dina nära och kära då de eller du är utan mobiltäckning. inReach Messenger erbjuder sömlös satellitkommunikation, antingen som en helt fristående enhet eller hopparad med nya Garmin Messenger-appen för smartphones. Med den nya appen kan du skicka tvåvägs- och gruppmeddelanden via Wi-Fi®, mobil- och satellituppkoppling.
Messenger-appen kommer med automatik välja mellan Wi-Fi, mobiltäckning eller satellituppkoppling för att säkerställa att varje meddelande skickas i väg och tas emot. Ifall en olycka skulle inträffa kan inReach Messenger och appen inReach Messenger2 skicka SOS-meddelande till Garmins bemannade internationella nödkontaktcenter (IERCC) som är öppet dygnet runt.

“Hundratusentals användare runt om i världen förlitar sig på Garmins inReach-enheter för global kommunikation och för att de ska känna sig trygga. Nya inReach Messenger är inte något undantag. Med fler kommunikationsnätverk, användarvänlighet och smartphone-kompatibilitet blir den en perfekt enhet för alla som vill kunna hålla kontakten med sina nära och kära även då de befinner sig utanför mobiltäckning” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Precis som i tidigare inReach-enheter är det möjligt att via inReach Messenger skicka ett SOS-meddelande till Garmin IERCC, ett dygnet-runt-öppet nödkontaktcenter som har svarat på nästan 10 000 inReach SOS-incidenter.”

Strömlinjeformad kommunikation

Då din inReach Messenger är hopparad med din smartphone kan du synkronisera kontaktlistan i din smartphone med appen så att det blir enklare än någonsin att hålla kontakten med dina nära och kära. Via appen kan du skicka meddelanden, posta på sociala medier eller kommunicera med andra äventyrare genom att ansluta via mobil- eller Wi-Fi-anslutning då det finns tillgängligt för att sedan automatiskt gå över till det 100% globala Iridium® satellitnätverket då du inte längre har tillgång till mobiltäckning eller Wi-Fi.

Nya Messenger-appen har stöd för gruppmeddelanden för att du enklare ska kunna hålla kontakten med vänner och familj under dina äventyr, även med dem som inte har en inReach-enhet. Fortsätt konversationen då du kommer hem genom att använda Wi-Fi eller mobiltäckning utan att behöva ändra dina inställningar.

inReach Messenger fungerar som en fullt funktionell fristående enhet utan behov av mobiltelefon. Checka in för att enkelt meddela dina kontakter om hur din tripp fortlöper, skicka positionsuppdateringar, starta eller stoppa spårning och skicka SOS direkt från din enhet.

Vi finns där när du behöver det som mest

Tack vare en dedikerad SOS-knapp på inReach Messenger kan du snabbt utlösa ett SOS om en olycka skulle inträffa. Då ett SOS är utlöst skickar inReach Messenger ett meddelande till IERCC, ett bemannat professionellt nödkontaktcenter som är öppet dygnet-runt-öppet. IERCC kommunicerar med dig som användare av inReach Messenger och meddelar även tillämplig räddningsorganisation eller andra resurser. IERCC kommer att skicka en bekräftelse om att hjälp är på väg och ge statusuppdateringar gällande insatsen. IERCC kan också kontakta dina nödkontakter och fortsätter att övervaka incidenten till den har blivit löst.

Med Garmins nya funktion “Nödladdning” kan du koppla samman din urladdade smartphone med inReach Messenger för att därmed få tillräckligt med laddning för att kunna skicka anpassade meddelanden till dina kontakter från Garmin Messenger-appen.

Se vad som händer då ett SOS utlöses på en inReach-enhet

Framtagen för äventyr

inReach Messenger erbjuder upp till 28 dagars batteritid med grundinställningarna. inReach Messenger är stöttålig och passar perfekt i din handflata då den har en storlek på 7,8 x 6,3 cm och endast väger 114 gram. Den är vattenklassad enligt IPX7 och klarar oavsiktlig nedsänkning i vatten ned till 1 meter i upp till 30 minuter.

För att du ska få ut mer av ditt äventyr kan inReach Messenger paras ihop med mer än 80 kompatibla Garmin-enheter; smartwatches, handburna enheter, navigatorer och ännu mer. Då inReach Messenger är hopparad med en kompatibel enhet kan du skicka och ta emot meddelanden, dela din position, ta emot smartaviseringar samt utlösa ett SOS från den hopparade enheten.

1 Ett aktivt abonnemang krävs. I vissa områden är användning av satellitkommunikationsenheter reglerad eller förbjuden. Det är användarens ansvar att känna till och följa de lagar och regler som gäller i det område enheten är avsedd att användas

2 Messenger-appen behöver paras ihop med en inReach-enhet för att kunna utlösa ett SOS

Garmin International Inc. är ett dotterbolag inom Garmin Ltd. (NYSE: GRMN). Garmin Ltd. är registrerat i Schweiz och dess huvudsakliga dotterbolag är registrerade i USA, Taiwan och Storbritannien. Garmin och inReach är registrerade varumärken hos Garmin eller dess dotterbolag.

Wi-Fi är ett registrerat varumärke inom Wi-Fi Alliance.

Alla övriga varumärken, produktnamn, företagsnamn och servicemärken ägs av sina respektive ägare. Alla rättigheter är förbehållna.