Flera dyklägen, multisportträning och smarta funktioner gör att Descent Mk2S passar perfekt för äventyr både ovan och under vatten

Garmin lanserar Descent Mk2S, vår minsta dykdator i klockformat som passar in i alla sammanhang

Garmin lanserar idag Descent® Mk2S, vår minsta dykdator i klockformat – passar perfekt för kvinnor och de män som har mindre handleder – framtagen för att bäras varje dag med maximal funktionalitet. Den är fullspäckad med innovativ dykteknologi och har Garmins mest eftertraktade sportappar och hälsofunktioner. Descent Mk2S är ett verktyg med oöverträffad mångsidighet både över och under vattenytan och erbjuds nu i en snygg, mindre design än vad som tidigare funnits tillgängligt på marknaden för dykdatorer. Mk2S har en 1.2’’ skärm i safirglas som utan problem kan läsas av även i starkt solljus, 43 mm boett och utbytbara QuickFit®-armband finns tillgängliga i silikon, läder, metall och nylon.

“Vi bygger vidare på succén från Descent Mk2 och är glada över att ge dykare fler valmöjligheter, och det gäller särskilt våra kvinnliga kunder” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Mk2S är en hyllning till din aktiva livsstil och passion för dykning. Denna smartwatch är både ett viktigt verktyg vid dykning och en smart klocka som hjälper dig att registrera all din aktivitet dygnet runt.”

Redo för dykning

Descent Mk2S är en dykdator med stöd för flera dyklägen med en eller flera gastuber (inklusive nitrox, trimix och 100% O2), mätare, apnea, jaktfridyk och helsluten rebreather. Mk2S registrerar var du klev i och var du gick upp genom att använda multi-GNSS satelliter. Den har också en 3-axlad undervattenskompass. Se djup, dyktid, temperatur, NDL/TTS, upp-/nedstigningsfrekvens, gas mix, PO2, N2, dekompression/säkerhetsstopps-information tid på dagen och ännu mer, direkt på handleden. Det är enkelt att anpassa skärmen på olika dyklägen så att den information du vill se visas.

Registrera och lagra dykdata för upp till 200 dyk på klockan eller se alla dyk i appen Garmin Dive™1. I appen får du en detaljerad analys av varje dykaktivitet som inkluderar maxdjup, tid under vatten och en karta som visar punkter där du gått i och ur vattnet. Genom att använda verktyget Explore i appen kan du planera nästa dyk och se populära dykplatser som har utforskats och betygsatts av andra användare. Här kan du få värdefull information gällande förhållanden och dykloggar från den specifika platsen. I appen kan du också hålla koll på den utrustning du använder för varje specifikt dyk. Lägg till utrustning såsom våtdräkt och fenor och använd den inlagda listan som referens då du förbereder dig för kommande dyk.

Registrering av din hälsa och smart funktionalitet

Då du inte dyker kan du använda din Descent Mk2S som en premium smartwatch med GPS för multisport. Den registrerar din hälsa dygnet runt och har inbyggda sportappar. Descent Mk2S har också Garmins branschledande funktionalitet inom kvinnohälsa som inkluderar registrering av menstruationscykel och graviditetskalender. Den registrerar även din sömn och estimerar de olika stadierna; lätt, djup och REM-sömn. Då du vaknar kan du ta del av din Sleep Score och få insikter om du har fått den kvalitetssömn som du behöver för att känna dig utvilad och uppladdad.

Descent Mk2S har upp till 7 dagars batteritid i smartwatchläge och upp till 30 timmar i dykläge. Då den är hopparad med en kompatibel smartphone kan du ta emot aviseringar om samtal, sms och kalenderhändelser direkt på handleden. Du kan också använda Garmin Pay™ för enkla kontaktlösa betalningar3 och lagra din musik.4

Sportappar och avancerade data

Descent Mk2S är fullspäckad med sportappar för löpning, cycling, styrketräning, skidåkning, golf och ännu mer, och registrerar all den data som är viktig för dig. Antalet sportappar har utökats och nu ingår även surfing och inomhusklättring.

• Surfing: Då du använder profilen för surfing kan du ta del av totalt antal vågor, surftid, total tid, maximal fart, längsta våg samt havsförhållanden och tidvatteninformation direkt på handleden.
  • Mountain Bike: Använd Garmins nya data “Grit and Flow”, där du kan registrera varje liten detalj av din cykeltur med MTB-specifika data, samt specifika mätningar för hur högt du hoppar och även flow, där stigens svårighet och hur smidigt du tar dig ner graderas och ger dig unika poäng som du ska försöka förbättra vid nästa tillfälle.
  • Inomhusklättring: Med aktivitetsprofilen för inomhusklättring kan du som klättrar registrera detaljer såsom antal klättringar, vertikalt klättrad distans, klättringstid, svårighet vid varje klättring, och ännu mer.
  • Återhämtningsrådgivare: Det är viktigt att ge kroppen tillräckligt mycket tid till återhämtning mellan träningspass och aktiviteter. Efter varje avslutat träningspass ger den inbyggda återhämtningsrådgivaren en rekommendation på hur länge du bör vila innan nästa stora ansträngning.
  • Dagliga förslag på träningspass: Få guidning i din träning där din fitnessnivå tas med i beräkningen. Baserat på aktuell träningsmängd och träningsstatus får du dagligen förslag på löp- och cykelpass.

Då din klocka är hopparad med en kompatibel Garmin inReach® satellitkommunikatör5, ovanför ytan, kan du skicka och ta emot meddelanden direkt från din Descent Mk2S och även utlösa ett interaktivt SOS-alarm om så skulle behövas. Skydda din enhet genom att använda dykfodralet som finns till inReach (köps separat).

Design, pris och tillgänglighet

Descent Mk2S finns tillgänglig i tre olika färger – ljust guld med ljust sandfärgat silikonarmband, kolgrå med beläggning av diamantliknande kol med svart silikonarmband och mineral blå med ljusblått silikonarmband – samtliga kan ändras med utbytbara QuickFit-armband så att de passar till varje specifikt tillfälle eller aktivitet. Descent Mk2S finns tillgänglig nu i dykbutiker, premium klockbutiker och på Garmin.se till ett rekommenderat cirkapris på 11 799 kronor. Mer information hittar du på Garmin.se.

1En app på din kompatibla smartphone som är ihopparad med Descent Mk2S krävs

2Då den är ihopparad med din kompatibla smartphone; se Garmin.com/ble

3Se vilka länder, betalningsnätverk och banker som det här fungerar med för närvarande på Garmin.com/GarminPay/banks