Världens mest kraftfulla trollingmotor finns nu tillgänglig med ett fäste i pivot-stil.

Garmin lanserar Force Kraken och utökar därmed sin prisbelönta serie av trollingmotorer så att den passar ännu fler båtar

Garmin lanserar idag Force® Kraken, den mest kraftfulla trollingmotor1 sportfiskemarknaden någonsin sett. Kraken har Garmins senaste och mest exakta ankringsteknologi och en design som innefattar ett längre skaft och ett fäste i pivot-stil för enkel installation på båtar där utrymmet i fören är begränsat.

Upplev kraften från Kraken trollingmotor

“Vi är glada över att nu kunna bygga vidare på succén med vår Force trollingmotor och även kunna erbjuda nya monteringsmöjligheter till ännu fler fiskare, både till havs och i sjöar. Kraken har allt fiskare kan önska sig av sin trollingmotor och mer därtill – från kraft och slittålighet till integrering och innovation och ännu mer.” –Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.

Kraft som varar

Krakens borstlösa motor använder en högeffektiv propeller för att producera 100 lbs dragkraft till ett system på 36 volt och 80 lbs dragkraft till ett system på 24 volt. Det gör att du som fiskar snabbare kan förflytta dig mellan olika platser, enkelt ta dig tillbaka igen och bättre kunna hantera vind och strömmar i tuffare förhållanden ute på öppet hav. Kraken har otroligt mycket kraft och är extremt effektiv. Den är också tyst både över och under vattnet och det är därför inte troligt att den skrämmer fiskarna.

Ultimat precision och full kontroll över båten

Genom att använda multi-band GPS-signalmottagning och integrerad AHRS (attitude and heading referenssystem) för att hålla kursen levererar Kraken Garmins mest exakta teknologi för att hålla kvar båten på en specifik plats. I lugna förhållanden kan Kraken minska motorns hastighet för att bibehålla den valda positionen inom cirka en meter. I tuffare förhållanden och på större båtar kan Kraken öka motorns hastighet för att kunna bibehålla den valda positionen.

Trådlös integrering med Garmins sjökortsplottrar gör att du som fiskar kan skapa rutter, mönster och spår som trollingmotorn kan följa då du fiskar. En ny upplyst pil på trollingmotorn gör att du snabbt och enkelt ser båtens kurs.

Du som fiskar kan också använda den trådlösa fjärrkontrollen var du än befinner dig i båten. Fjärrkontrollen gör att du kan styra din Kraken trollingmotor med ett precist och virtuellt ankarlås, autopiloten, kurshållning och peka-och-kör med hjälp av gester – dessutom flyter den. En kompatibel Garmin smartwatch, som prisbelönta quatix® 7, kan också kopplas ihop med Kraken för styrning, ankring och ännu mer, direkt från din handled.

Ledande ekolodsintegrering

Utvalda Kraken-modeller har en inbyggd GT56UHD allt-i-ett givare med Ultra High-Definition ClearVü och SideVü skanningekolod tillsammans med CHIRP traditionellt ekolod för att ge skarpa och tydliga bilder av struktur och fisk under och vid sidan av båten. Fler Garmin-givare kan adderas och oavsett vilket ekolod du har får du tack vare Krakens borstlösa motorteknologi tydliga ekon med extremt låga nivåer av oönskat ljud från elektriska och mekaniska störningar.

För första gången någonsin kan du som fiskar installera ett framåtseende ekolod, som LiveScope, på en trollingmotor i pivot-stil genom att dra givarkabeln på insidan av trollingmotorns skaft, tack vare Krakens nya LiveScope hanteringssystem för kablar. Med Kraken LiveScope monteringsfäste (köps separat) kan vilken LiveScope-givare som helst installeras och användas i alla tre lägen – framåt, nedåt och perspektiv. På så vis kan LiveScope-kabeln skyddas från att skadas vid upptagning eller nedsättning av motorn och både trollingmotorn och däcket kan hållas rent.

Robust och tillförlitlig design med prisbelönt support

Kraken är framtagen efter årtionden av marinindustriexpertis och för den tuffa marina miljön och klarar tuffa fiskeförhållanden. Propellern är utformad med en tunnare framkant för att minska motståndet och maximera framdrivningen, medan bakre kanten är konstruerad för att minska inblandning av luft i vattnet då detta kan leda till kavitation och påverka framdrivningen. Den är robust och tålig och det stadiga kompositskaftet och alla komponenter har avancerat skydd mot korrosion och saltvatten. Den har en 3-årig begränsad garanti och en livstids begränsad garanti på skaftet, tillsammans med support via ett ständigt växande servicenätverk av återförsäljare.

Garmin har ett långsiktigt engagemang i att tillverka och leverera produkter med en tilltalande design och överlägsen kvalitet och Kraken trollingmotor är inget undantag. Garmin har för åttonde året i rad utsetts till Manufacturer of the Year av National Marine Electronics Association (NMEA), en ärofylld utmärkelse som delas ut till det mest erkända företaget inom marinelektronikbranschen som tillhandahåller produkter inom området.

Pris och tillgänglighet

Force Kraken trollingmotor visas upp på International Convention of Allied Sportfishing Trades (ICAST), i Orlando 11-14 juli. Den förväntas finnas tillgänglig i oktober och kommer att finnas i skaftlängder på 63, 75 och 90 tum, den svarta i 63 och 75 tum. Båda Kraken-modellerna säljs med en medföljande GT56UHD-givare. Rekommenderat cirkapris ligger mellan 54 149 och 62 599 kronor. Besök Garmin.se för mer information.

1 Enligt ISO-standard 13342