Nästa generations hundenheter från Garmin med omfattande och användarvänlig hundspårning

Garmin lanserar ny utrustning inom jakt: Handhållna Alpha-enheter och hundhalsband

Garmin lanserar idag Alpha® 300 och hundhalsbandet T 20, som är den senaste generationens hundspårningssystem för jägare. Alpha 300 erbjuder tre gånger så lång batteritid som sin föregångare och har dessutom en ljusstark 3.5” färgstark touchskärm, inReach® satellitteknologi i vissa modeller1 och nya funktioner som förenklar upplevelsen för dig som är ute på jakt. Du kan para ihop din nya handhållna Alpha 300 med befintliga Garmin-halsband eller det nya hundhalsbandet T 20 för att få en den optimala upplevelsen av hundspårning. De nya halsbanden är i universalstorlek och passar både små och stora raser. De erbjuder en räckvidd på upp till 14,5 kilometer och batteritiden kan optimeras genom Dynamisk Spårning. Batteriet kan enkelt bytas av användaren och även GPS-bandet, VHF-antennen kan bytas ut om olyckan varit framme.

“Vårt mest robusta och tåliga hundspårningssystem är specifikt framtaget för att möta våra jaktkunders högt ställda krav. Oavsett om du jagar i tallskog, tät lövskog I kalhyggen eller på steniga bergskamma är Alpha 300-serien och de nya halsbanden framtagna för att du och din hund ska kunna spåra längre än någonsin tidigare. Detta då de har en markant förbättrad batteritid och förbättrad användarupplevelse.”– Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.

Alpha 300-serien – Handburna enheter

Alpha 300-serien är specifikt framtagen för jakt. Det uppladdningsbara lithium-ion batteriet i handenheten ger upp till 55 timmars batteritid så att du kan vara ute längre utan att fundera på om batteriet ska räcka. Nu kan du också ladda via en uppdaterad USB-C ingång för laddning och även använda dig av fler batterier (ingår ej).

Den nya responsiva touchskärmen på 3.5” är tydlig och lätt att läsa av under alla förhållanden, även då du har handskar på dig. Du kan anpassa din Alpha 300 så att den passar dig via huvudmenyn som har en ny design och även lägga in dina ”favoritikoner”, så att din enhet passar dig och ditt sätt att jaga. I Alpha 300 finns också det kartmaterial Garmins användare behöver och förväntar sig. Det finns också stöd för multi-GNSS och förbättrade kartsystem, likväl som förinlagda TopoActive-kartor över Europa och nedladdningsbara satellitbilder.

Med den nya funktionen Kanalvy i Alpha 300-serien du hålla koll på antalet halsband som finns i området och enkelt välja en mindre upptagen kanal för att undvika störningar av andra Garmin-halsband som används i området.

Med Alpha 300i får du trygghet och möjlighet att kommunicera globalt med hjälp av inReach satellitteknologi. Via det globala satellitnätverket Iridium kan du skicka och ta emot meddelanden, navigera efter rutter, dela din jakt och om det skulle bli nödvändigt även utlösa ett SOS-larm till Garmin ResponseSM, ett globalt nödkontaktcenter som är bemannat dygnet runt1. För att underlätta kommunikationen med vänner och familj kan användare trådlöst ansluta till appen Garmin MessengerTM på sin kompatibla mobila enhet. Den nya appen kan automatiskt växla mellan Wi-Fi®-uppkoppling, mobiluppkoppling och satellitnätverk för att tillhandahålla en sömlös anslutning oavsett vilket nätverk du har tillgång till.

Alpha 300-serien är kompatibel med hundhalsbanden; T 5, T 5 Mini, T 5X samt de handburna enheterna Alpha 200, Alpha 10 , Alpha 100 och Alpha 50.

Alpha T 20 - Hundhalsband

Hundhalsbandet T 20 är robust och tåligt, slimmat och i universalstorlek och framtaget för att passa både små och stora raser, det kommer därför att passa perfekt till din hund, oavsett hundras och hur du jagar.
Den erbjuder spårning på ett avstånd upp till 14,5 kilometer då den används tillsammans med en kompatibel handburen Garmin-enhet. Användare kan nu också enkelt byta GPS-bandet, VHF-antennen och till och med batteripaketet med enbart en Phillips-skruvmejsel.

Garmins nya halsband har unika funktioner för jakt:

• Batteritiden är upp till 25 timmar vid kontinuerlig användning med ett standardbatteri eller upp till 50 timmar med ett batteri med utökad batteritid. Batterier köps separata och kan bytas ut av användaren.
  • Halsbandet har LED-lampor med sju valbara färger så att du kan se hunden då den befinner sig i närområdet.
  • LED-ljusen på halsbanden kan aktiveras eller ändras direkt från din kompatibla handhållna enhet så att du kan hålla koll på din hund även i mörkret och även öka synligheten om hunden befinner sig nära en väg.

Mjukvaran i hundhalsbandet T 20 uppdateras automatiskt då den laddas och ansluts till ett Wi-Fi-nätverk. Hundhalsbandet Alpha T 20 kan enkelt integreras i ditt befintliga Garmin ekosystem oavsett om du har en Alpha 10, Alpha 100, Alpha 200, Alpha 200i, Alpha 300, Alpha 300i eller Alpha 50.

Alpha 300-serien finns tillgänglig nu och har ett rekommenderat cirkapris på 9 999 kr för Alpha 300 och 10 599 kr för Alpha 300i med inReach-teknologi. Alpha-halsbandet T20 har ett rekommenderat cirkapris på 4 199 kr. Besök Garmin.se för mer information.

1Ett aktivt satellitabonnemang krävs. I vissa områden är användning av satellitkommunikationsenheter reglerad eller förbjuden. Det är användarens ansvar att känna till och följa gällande lagar i de områden enheten avses att användas.